A szakszervezetek még kételkednek, de már elismerik: a vártnál nagyobb lesz a pedagógusbér-emelés
Átlagosan 21,2 százalékkal tervez a kormány.
Az igazgatók és a pedagógusok már lassan szivárognak vissza az iskolákba, és nekikezdenek a munkának. Illetve nekikezdenének – ha nem lenne egyelőre több a kérdés, mint a bizonyosság a következő tanévvel kapcsolatban.
„De ami még ennél is zavarosabb: szakmai kerettantervek sincsenek. A Nemzeti Felnőttképzési Hivatal honlapjára felkerültek ugyan munkaanyagok, amelyek a kerettanterveket bemutatják, csakhogy ezek a nyári szünetben (tehát hivatalosan a pedagógusok munkaidején kívül) váltak nyilvánossá. És ahogy az a nevükből is kiderül: munkaanyagok csupán, amelyeket hivatalossá csak az tehetne, ha rendeletben is megjelennének. Ehhez viszont előbb szakmai és társadalmi egyeztetésre lenne szükség – szóval nagyjából idő sincs arra, hogy ezek a kerettantervek hivatalosan és felelősségteljesen használhatóak legyenek. De lényegében mindegy is, hiszen maguk a pedagógusok sem lettek felkészítve arra, hogy ezekből a kerettantervekből oktassanak, úgyhogy e tekintetben is érdekes tanév elé néz minden érintett.
Ráadásul a 9. évfolyamos diákok mellett az érettségi utáni szakképzési évfolyamokat is érinti a változás, így számukra is nagy a tét. A félreértések elkerülése végett az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) augusztus 17-én kiadott egy közleményt, amiben rögzítette, hogy akkor a kerettantervek így vannak elfogadva, és kész. Ebben az áll: »A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosításának kihirdetéséig az alábbi (a rendeletmódosítással megegyező) mellékleteket kell a helyi tanterv elkészítése során alkalmazni« – majd következik a módosítás szövege. Mivel rendeletet már ebben a formában nem lesz idejük készíteni, egy közleménnyel verik át a módosításokat. Így is lehet csinálni, csak valószínűleg óriási káoszt eredményez majd a módszer...
De hogy miben is? Hát, ezt sem nagyon tudni: mivel az sem egészen tiszta az előbbi hiányosságok miatt, hogy milyen tantárgyakat és milyen óraszámban kell majd tanítani, a pedagógusok is nehéz helyzetben vannak. Mivel a közismereti tárgyak száma csökken a szakgimnáziumokban, a szakmai tárgyaké pedig nő, órarendeket összeállítani most kész rémálom lehet, hiszen egyelőre kétséges, hogy ezeket az újonnan bevezetett szakmai tantárgyakat tanítani képes szaktanárból lesz-e elég, és azt is nehéz megtippelni, hogy a jelenleg alkalmazásban álló pedagógusoknak meglesznek-e a szükséges óraszámaik, vagy néhányukra az elbocsátás vár. Mivel a tantárgyfelosztást az intézmény fenntartójának is el kell fogadnia, s órarend csak ezután készülhet (amúgy is óriási munkával), sejthető, hogy két héttel a tanévkezdés előtt egy intézmény és pedagógus sem lehet nyugodt...”