Nem nehéz belátni, hogy a klub-modell tagjai a liberális demokrácia elit-pólusán helyezkednek el, és azzal a problémával küzdenek, hogy szabálykövető modelljüket hogyan „vigyék le” a szélesebb társadalom tagjai közé. Másfelől azt sem nehéz észrevennünk, hogy vannak nagyon másféle politikusok, akik viszont vagy nem tudnak, vagy nem is akarnak bekerülni ebbe a klubba, mert úgy gondolják: a dinamikusan változó társadalom menedzselése fontosabb a kanonizált (tehát statikus) szabályok menedzselésénél.
Ez tehát egy nagyon alapvető vita két dolgokról, a jó demokráciáról (ezt sokan taglalják, s mi erről most nem beszélünk); és a jó politikusról, akiről viszont annál inkább. Ez az irányzat ugyanis nem is elsősorban azzal jelent kihívást az előző számára, hogy a szabály-menedzselő logikának ellentmond, hanem azzal, hogy a szabály-menedzselő típusú politikusokkal szemben rehabilitálja a hagyományos politikusi személyiséget. Ezt látjuk szerte Európában és természetesen Magyarországon is. Ez a fajta politikus nagyon jó érzékkel veszi észre, hogy az embereknek a liberális demokrácián belül nem csak az elit-dimenzióra van szüksége, hanem a „népi” dimenzióra is. A népi dimenziót nem tudják formálni azok a politikusok, akik szabályokat menedzselnek, szakpolitikai alternatívákat tárgyalnak meg és mutatnak be a nyilvánosság előtt. Ezt az a széles társadalom, amely a politikától helyzetének javítását várja, nem érti, és sose értette.
De persze egy tévedéssel érdemes szembenéznünk. Az a megfogalmazás, hogy „helyzetének javítását várja”, nem azt jelenti, hogy az emberek a politikusoktól kizárólag egzisztenciális helyzetük rendbetételét várják. Távolról sem. Meglehet, hogy az emberek, mint individuumok örülnek, ha jól (vagy jobban élnek), ha több a pénzük és többet utazhatnak és művelődhetnek. De az embereknek vannak kollektív igényeik is, amelyek kielégítésre várnak. Ilyen például, hogy valamilyen (lakóhelyi, lokális vagy nemzeti) közösség tagjának érezhetik magukat. Teljes tévedés, ha a globalizáció korában lebecsülik ezt az identitás-szintet, s talán épp az a szabály-modell legnagyobb gyengéje, hogy a mai világkormányzás irányvonala pokolian nehezen fordítható át emberi dimenzióba – vagy ha igen, akkor nem ritkán negatívan, mint például sok országban ezt a mai migránstéma kapcsán látjuk.
A társadalom-menedzselő modell tehát pontosan azzal foglalkozik, amivel a másik modell nem: az embereknek kínál azonosulási pontokat. S ehhez olyan politikusok kellenek, akik megcsillantják az emberek előtt, hogy a politikusnak vannak vezetői kvalitásai. Hogy ne mondjuk: karizmája. Értjük persze, hogy ez utóbbi kifejezés – s nem Max Weber miatt – manapság nagyon gyanús fogalom, de mégis úgy van az, hogy politikát hosszabb időn át irányítani bizonyos erények és talentumok nélkül lehetetlen. Illetve lehet, csak az oda vezet, amit például ma a szinte csak kizárólag a szakpolitikai szintre koncentráló magyar ellenzék vidékén látunk.
Őszöd tükre és a magyar politikusok vezetési kapacitása