„- Franciaország 1998-as győzelmét követően ön úgy ünnepelt, hogy azt mondta, a csapat a multikulturális ország lenyomata. Aztán hirtelen minden összetört, az ön Franciaországa politikailag összezuhant, és nem csak a Nemzeti Front miatt. Hogy jutottunk el idáig?
- Na ja, a dolgokra úgy kell emlékezni, amilyenek azok voltak. A Black-Blanc-Feur-csapat elérte, hogy a franciák teljesen átszellemüljenek: legalább kétmilliónyian ünnepelték őket a Champs-Élysées-n. Egy igazi tömegtüntetés! Mindenki ott volt, a külvárosok is, büszkék voltunk arra, hogy franciák vagyunk. Hogy ez a büszkeség végül nem állt itt meg, abban talán az olyanok naivitása is benne van, mint az enyém. Örültem volna, ha ez a jelzés olyannak marad meg, mint amilyen akkor volt.
- Miféle jelzés?
- Hogy Franciaországnak tényleg sikerül a külvárosokban élők integrációja, az aránytalanságok megváltoztatása. De nem ez történt. Ezért ekkora ma az elkeseredettség, ma már ugyanis egy kettéhasadt országban élünk. Négymillió ember vonult utcára a Charlie Hebdo, a Hyper Crasher, a Bataclan elleni támadásokat követően szolidaritása jeléül. És mégis, ők Franciaországnak csupán az egyik része. A másik része nem volt ott. Előrehaladott állapotban van már a szegregáció. Egyik politikai párt sem – legyen az bal- vagy jobboldali – rendelkezik azzal a fantáziával és erővel, hogy küzdjön ellene.
- Elvárható-e a jelenlegi francia csapattól az 1998-as multikulturális foci reneszánsza?
- Nem hinném. Mindenki láthatta a vitákat Karim Benzama és Hatem Ben Arfa körül, akik végül nem kerültek be a csapatba, és ezért rasszizmussal vádolják a szövetségi kapitányt. Franciaország hatalmas identitásbeli traumával él együtt. A francia politika pillanatnyilag teljesen átrendeződik, méghozzá az identitáskeresés, identitásmegerősítés, identitástagadás fogalmai mentén. Ezt egy labdarúgó EB-vel sem lehet meghaladni, kikerülni, még akkor sem, ha a döntőben Franciaország nyer.
- Miből áll össze ez az identitásprobléma?
- A globalizáció elbizonytalanítja az embereket. Egy ilyen elbizonytalanodás idején felerősödik a saját identitásunk kutatása, hogy legyen mibe kapaszkodni. És rögtön látszik, hogy a külvárosokban, de legalábbis a nem jó negyedekben élő, muszlim kultúrákból származó franciák nem érzik magukénak ezt az identitást. Valamint elkezdenek félni a zsidók is, mert úgy érzik, vannak, akik nem akarják, hogy többé a közös identitás részei legyenek. A szociálisan leszakadók azt érzik, semmi esélyük, hogy ennek részeivé váljanak. Éppen ezért az összes csoport a saját, eredeti identitására redukálja magát, vagy éppen arra, amit identitásának tart. Lehet, hogy picit meglepően fogalmaztam most, de igen, ebbe az irányba tartunk.