Nyilatkozat a szakgimnáziumok tervezett óraszámáról

2016. május 06. 16:12

A közismereti óraszámok csökkentése és a szakmai óraszámok emelkedése komoly veszélyekkel járhat az egyes intézményekre illetve a rendszer egészére.

2016. május 06. 16:12
Nemzeti Pedagógus Kar

A Nemzeti Pedagógus Kar a szakgimnáziumi óratervek kialakításával kapcsolatban a szakképzési tagozathoz érkező vélemények és saját tapasztalataink alapján a következő problémákat látjuk. A közismereti óraszámok csökkentése és a szakmai óraszámok emelkedése komoly veszélyekkel járhat az egyes intézményekre illetve a rendszer egészére, hiszen a jelenlegi általunk ismert tervek következtében:

  • megszűnhet a tantervi szabályozás hármas egysége, mivel a NAT és kerettantervek utáni helyi szabályozásra nem lesz időkeret

  • a természettudományos tantárgyak csökkenése, helyenként megszűnése pontosan szembe megy a természettudományos műveltség növelésének korábban megfogalmazott szándékával

  • a közismereti oldalon pedagógus álláshelyek szűnhetnek meg, míg a szakmai oldalon pedagógus hiány léphet fel, ami fokozza bizonyos szakmáknál a már eddig is meglévő problémát

  • a diákok korai választási kényszere és az átjárhatóság minden eddiginél nehezebben megvalósítható módja komoly feszültségeket okozhat

  • a mai napig el nem készült kerettantervek bizonytalanságot okoznak a következő tanév munkájának megszervezésében

  • a természettudományos tantárgyak háttérbe szorítása miatt a tehetségesebb tanulók a szakgimnáziumok helyett a gimnáziumokat fogják választani a továbbtanulás érdekében

  • a speciális szakiskolák leválasztása a többcélú gyógypedagógiai intézményekről, a terület szakmai szervezeteinek javaslatával nem egyezik és ez nagyfokú bizonytalanságot okozhat a SNI tanulók szüleinek körében is.

Mindezek alapján azt javasoljuk, hogy a gondosabb előkészítés, és a nyugodtabb tervezhetőség érdekében a szakgimnáziumok bevezetését egy évvel halasszák el vagy a 2012-es szakképzési tantervek bevezetéséhez hasonlóan most is legyen lehetőség arra, hogy az intézmények önkéntesen vezethessék be a 2016-17-es tanévben a változásokat. Ez egyben lehetőséget ad tapasztalatok szerzésére, valamint időt arra, hogy letisztuljanak az elképzelések.

*

Közlemény.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Teknős
2016. május 09. 10:43
Nekem ebben az egészben az fáj, hogy jön egy pénzes senkiházi, mint Parragh és a fidesz kabineten csont nélkül átmennek a hülyeségei. ez nem kormányzás!
Nem Ertem
2016. május 08. 10:28
Volt kozep ut.Ugy hivtak emelt szintu szakkozep iskola!Szakmat adott es ket ev gimnaziumot!Aki akart estin mehetett tovabb kozben penzt is keresettElnezem most a husz evnel idosebb kovetelozo gyerekeket akik meg mindeg nem tudjak mit akarnak csak dolgozni ne keljen mint apjanak annyanak akik harom muszakba robotolnak hogy gyerekuk ezt tehese!
brekker
2016. május 07. 11:22
Csak annyit szólnék ehhez, hogy nem lehet, hogy fordítva ülünk a lovon, és a nyugati magországokban tapasztalható nagyobb felsőoktatási arány az a jólétüknek nem oka, hanem következménye? Ők több felesleges diplomaosztó intézményt és diplomást tudnak eltartani. A jelenlegi humán oktatásról pedig legyen elég annyi, hogy manifeszt elmebetegeket tanítanak követendő ikonként.
szuverén
2016. május 07. 07:55
Nagyképű értelmi(etlen)ség. Fogalmuk sincs arról, hogy a szakma megtanulásához sok idő kell. Az nem megy, hogy teljes értékű humán tudás, meg még szakmai tudás is legyen. Önök lenézik a fizikai munkához kötődő szaktudást. Beképzelt banda.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!