Nyilatkozat a szakgimnáziumok tervezett óraszámáról

2016. május 06. 16:12

A közismereti óraszámok csökkentése és a szakmai óraszámok emelkedése komoly veszélyekkel járhat az egyes intézményekre illetve a rendszer egészére.

2016. május 06. 16:12

A Nemzeti Pedagógus Kar a szakgimnáziumi óratervek kialakításával kapcsolatban a szakképzési tagozathoz érkező vélemények és saját tapasztalataink alapján a következő problémákat látjuk. A közismereti óraszámok csökkentése és a szakmai óraszámok emelkedése komoly veszélyekkel járhat az egyes intézményekre illetve a rendszer egészére, hiszen a jelenlegi általunk ismert tervek következtében:

  • megszűnhet a tantervi szabályozás hármas egysége, mivel a NAT és kerettantervek utáni helyi szabályozásra nem lesz időkeret

  • a természettudományos tantárgyak csökkenése, helyenként megszűnése pontosan szembe megy a természettudományos műveltség növelésének korábban megfogalmazott szándékával

  • a közismereti oldalon pedagógus álláshelyek szűnhetnek meg, míg a szakmai oldalon pedagógus hiány léphet fel, ami fokozza bizonyos szakmáknál a már eddig is meglévő problémát

  • a diákok korai választási kényszere és az átjárhatóság minden eddiginél nehezebben megvalósítható módja komoly feszültségeket okozhat

  • a mai napig el nem készült kerettantervek bizonytalanságot okoznak a következő tanév munkájának megszervezésében

  • a természettudományos tantárgyak háttérbe szorítása miatt a tehetségesebb tanulók a szakgimnáziumok helyett a gimnáziumokat fogják választani a továbbtanulás érdekében

  • a speciális szakiskolák leválasztása a többcélú gyógypedagógiai intézményekről, a terület szakmai szervezeteinek javaslatával nem egyezik és ez nagyfokú bizonytalanságot okozhat a SNI tanulók szüleinek körében is.

Mindezek alapján azt javasoljuk, hogy a gondosabb előkészítés, és a nyugodtabb tervezhetőség érdekében a szakgimnáziumok bevezetését egy évvel halasszák el vagy a 2012-es szakképzési tantervek bevezetéséhez hasonlóan most is legyen lehetőség arra, hogy az intézmények önkéntesen vezethessék be a 2016-17-es tanévben a változásokat. Ez egyben lehetőséget ad tapasztalatok szerzésére, valamint időt arra, hogy letisztuljanak az elképzelések.

*

Közlemény.

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Teknős
2016. május 09. 10:43
Nekem ebben az egészben az fáj, hogy jön egy pénzes senkiházi, mint Parragh és a fidesz kabineten csont nélkül átmennek a hülyeségei. ez nem kormányzás!
Válasz erre
1
0
Nem Ertem
2016. május 08. 10:28
Volt kozep ut.Ugy hivtak emelt szintu szakkozep iskola!Szakmat adott es ket ev gimnaziumot!Aki akart estin mehetett tovabb kozben penzt is keresettElnezem most a husz evnel idosebb kovetelozo gyerekeket akik meg mindeg nem tudjak mit akarnak csak dolgozni ne keljen mint apjanak annyanak akik harom muszakba robotolnak hogy gyerekuk ezt tehese!
Válasz erre
1
0
brekker
2016. május 07. 11:22
Csak annyit szólnék ehhez, hogy nem lehet, hogy fordítva ülünk a lovon, és a nyugati magországokban tapasztalható nagyobb felsőoktatási arány az a jólétüknek nem oka, hanem következménye? Ők több felesleges diplomaosztó intézményt és diplomást tudnak eltartani. A jelenlegi humán oktatásról pedig legyen elég annyi, hogy manifeszt elmebetegeket tanítanak követendő ikonként.
Válasz erre
0
1
szuverén
2016. május 07. 07:55
Nagyképű értelmi(etlen)ség. Fogalmuk sincs arról, hogy a szakma megtanulásához sok idő kell. Az nem megy, hogy teljes értékű humán tudás, meg még szakmai tudás is legyen. Önök lenézik a fizikai munkához kötődő szaktudást. Beképzelt banda.
Válasz erre
2
2
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!