„A Nemzeti Pedagógus Kar a szakgimnáziumi óratervek kialakításával kapcsolatban a szakképzési tagozathoz érkező vélemények és saját tapasztalataink alapján a következő problémákat látjuk. A közismereti óraszámok csökkentése és a szakmai óraszámok emelkedése komoly veszélyekkel járhat az egyes intézményekre illetve a rendszer egészére, hiszen a jelenlegi általunk ismert tervek következtében:
megszűnhet a tantervi szabályozás hármas egysége, mivel a NAT és kerettantervek utáni helyi szabályozásra nem lesz időkeret
a természettudományos tantárgyak csökkenése, helyenként megszűnése pontosan szembe megy a természettudományos műveltség növelésének korábban megfogalmazott szándékával
a közismereti oldalon pedagógus álláshelyek szűnhetnek meg, míg a szakmai oldalon pedagógus hiány léphet fel, ami fokozza bizonyos szakmáknál a már eddig is meglévő problémát
a diákok korai választási kényszere és az átjárhatóság minden eddiginél nehezebben megvalósítható módja komoly feszültségeket okozhat
a mai napig el nem készült kerettantervek bizonytalanságot okoznak a következő tanév munkájának megszervezésében
a természettudományos tantárgyak háttérbe szorítása miatt a tehetségesebb tanulók a szakgimnáziumok helyett a gimnáziumokat fogják választani a továbbtanulás érdekében
a speciális szakiskolák leválasztása a többcélú gyógypedagógiai intézményekről, a terület szakmai szervezeteinek javaslatával nem egyezik és ez nagyfokú bizonytalanságot okozhat a SNI tanulók szüleinek körében is.
Mindezek alapján azt javasoljuk, hogy a gondosabb előkészítés, és a nyugodtabb tervezhetőség érdekében a szakgimnáziumok bevezetését egy évvel halasszák el vagy a 2012-es szakképzési tantervek bevezetéséhez hasonlóan most is legyen lehetőség arra, hogy az intézmények önkéntesen vezethessék be a 2016-17-es tanévben a változásokat. Ez egyben lehetőséget ad tapasztalatok szerzésére, valamint időt arra, hogy letisztuljanak az elképzelések.”
*
Közlemény.