„Pofozógép lett az Orbán-kormány oktatási reformjának kulcselemeiből. Padlón van a nagy behemót, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) reputációja – méltán. Az Oktatási Hivatal személytelen és bürokratikus. Az igazgatók hatásköre korlátozva, a mindennapos működés nehézkes. A tanárok, az oktatási rendszer részesei ugyan közalkalmazottak voltak mindig, de nem köztisztviselők, és ugyan tudták, mi az a sok munka kevés pénzért, valamint hogy mi a bürokrácia, de most az államigazgatás közvetlen rájuk eresztésével fokozott dózisban részesülnek mindebből. Az igazgatók klasszikusan viszonylag autonóm személyek voltak, akik félelmek nélkül nyilatkozhattak. Most nem tehetik ezt. Az oktatásügy sok mindent látott már, de azt nehezen viseli, hogy felette ülő jogászok és hivatalnokok úgy intézzék a dolgokat, ahogy az államigazgatásban szokás, magyarán a „csak megússzam valahogy” és az „engem ne lehessen felelősségre vonni” elve alapján tolják felfelé a döntést, és igyekezzenek mindent túlbiztosítani, azaz túlpapírozni. Egyszóval bőven van min lovagolni.
Erre jön a HVG.hu-n az oktatásügyi szakember, és a túlközpontosítás jogos (bár korántsem újszerű) kritikája mellett azzal áll elő, hogy: „a hátrányos helyzetet valójában az iskola hozza létre. Úgy hozza létre, hogy létrehoz egy látens diszkriminációt: előnyben részesíti a középosztálybeli családok értékrendjét, tudását, azokat a képességeket, amelyeket ott szereznek a gyerekek, azt a magatartást, amelyet ők képviselnek. Ezzel automatikusan hátránnyal sújtja azokat, akik nem ezeket képviselik. Az iskola így már az alsó tagozaton létrehozza az egyenlőtlenségeket, amelyek idővel kicsit növekednek is.”
Helyben vagyunk. A progresszió egyik központi állítása, hogy a középosztály önző, szűk látókörű, anyagias és bezárkózó, az iskolának pedig ki kellene egyenlítenie az esélyeket. Lássuk, milyen problémákat vet fel Nahalka István oktatáskutató álláspontja. Mindenekelőtt már az esélyegyenlőség gondolatában találhatók ellentmondások. Az esélyegyenlőség az anyagi egyenlőség megteremtésének igényét cserélte le, és abból indul ki, hogy igazságtalan, ha nem azonos feltételekkel indul mindenki az életben, tekintve, hogy az induló feltételekről senki sem tehet, tehát az ilyen különbségek igazolhatatlanok. Ez azonban tévedés: életindító körülményeink nem az igazságosság vagy az egyenlőség kérdéskörébe tartoznak, azok nemes egyszerűséggel adottságok. Ráadásul ha figyelembe vesszük, hogy nem a semmiből és nem a semmibe érkezünk, hanem egy saját történettel, történelemmel rendelkező családba születünk, az is világossá válik, hogy az életindító körülmények egyenlőségének megteremtése ezen elképzelés szerint minden nemzedék esetében feladat volna. Ez azonban csak egy módon érhető el: az öröklés eltörlésével. Hiszen ha most lenne egy cezúra, és a most születő nemzedékből hirtelen mindenki azonos feltételekkel indulna, akkor is minél jobb körülményeket szeretnének teremteni a gyermekeiknek, és a következő nemzedék tagjai máris nem azonos feltételek közé születnének. De kinek van kedve úgy gyarapodni és a gyermekeire áldozni, ha azok nem örökölhetnek? És akkor a Teremtő által máshogy mért tudás és tehetség kérdését még nem is említettük.
Hol kell tehát meghúzni az egyenlő esélyek startvonalát? A születésnél? Az általános vagy a középiskolába való felvételinél, esetleg az ott töltött éveknél? Vagy az egyetemi felvételinél, esetleg a munka világában valahol? Egy nemzedék születéskor elrajtolt tagjait hányszor kell visszaparancsolni a startvonalhoz? Nem igazságtalan ez a tehetségesekkel és szorgalmasokkal szemben?
De nézzük az iskola kérdését. Természetesen nem gondolom, hogy valamiféle szociáldarwinizmus jegyében az iskolai gyűrődést kevésbé jól viselő diákokat a „hulljon a férgese” elv alapján veszni kellene hagyni. Biztos vagyok benne, hogy jó esetben egy iskola tanárai felfedeznek és gondoznak akár halmozottan hátrányos helyzetű tehetségeket is, külön figyelmet fordítanak a magatartás-zavarosokra, és igyekeznek többet foglalkozni azon átlagos diákokkal is, akiknek megnehezítik a tanulást az otthoni körülmények. Abban is biztos vagyok, hogy ilyen jó helyzetben kevés iskola és kevés tanár van: akármilyen elkötelezett is valaki, a tananyag mennyisége, az adminisztráció sokasága és a feladatok sokrétűsége miatt nem lesz sok ideje és energiája minderre.