(3) A bethleni konszolidációnak van még egy olyan eleme, amelyik szintén hozzájárult ahhoz a nyugalomhoz (vagy a nyugalom azon percepciójához), mely kulcsfontosságú része a korszakról alkotott pozitív képnek: ez pedig a politikai rendszer. Egy korlátozott demokrácia, ahol a győztes kiléte előre biztos, ahol bizonyos álláspontok előre ki vannak zárva a közéleti vitákból, békét és nyugalmat sugároz, hiszen nincsenek igazán heves viták. Távolról nézve úgy is tűnhet, hogy a politikusok nem esnek minden adandó alkalommal egymásnak, és az ország jobbításáért dolgoznak. Ez nem volt természetesen teljesen igaz. Több lényegi kérdésben azért mutatkozott valamiféle konszenzus, mert a politikai rendszer korlátozottan demokratikus jellege ezekről a kérdésekről nem engedett vitát. Aki nem értett egyet a „konszenzusos” válaszokkal, az a politikai rendszeren kívül rekedt. Még a politikai rendszeren belül működő erők között is előfordulhattak élesebb pengeváltások, de ezek, összehasonlítva az I. világháborút követő magyar közélettel, kifejezetten békésnek tűnnek. A politikai viták végkimenetele megjósolható volt, a politikai erőviszonyok kiismerhetővé váltak, így nézeteltérések ide vagy oda, ki lehetett igazodni a politikán, és ez, különösen az utókor számára, nyugalmat sugároz; és a rövidéletű demokratikus kísérlet meg a Tanácsköztársaság káosza után volt is igény egy effajta nyugalmat biztosító politikai berendezkedésre.
A konszolidáció lehetetlensége
A mai Magyarországon is gyakori igény, hogy az egymással viaskodó politikusok végre egyezzenek ki és dolgozzanak együtt az ország jobbításáért. Ezt az igényt bizonyos mértékben az Orbán-kormány is megpróbálja kiszolgálni, de teljesen nem tudja. A heves politikai viták kiiktatása ugyanis elképzelhetetlen működő demokráciákban; az egymással élesen ellentétes álláspontok ütköztetése szerves része a demokratikus döntéshozatalnak. A nyugalom és a demokrácia együtt gyakorlatilag megvalósíthatatlanok. Éppen ezért a demokratikus konszolidáció, amelyről Schedler is beszélt, és az a konszolidáció, amelyre sok magyar (és egyébként sok külföldi is) vágyik, nem valósítható meg egyszerre, sőt, az egyik megvalósítása kizárja a másikat, így a mindenkori kormány előtt egy megugorhatatlan léc áll.
Magyarországon a baloldali-liberális oldal hosszú ideig törekedett arra, hogy a demokratikus konszolidációt valósítsa meg, a Nyugat és az értelmiség igényeinek megfelelően. Ebben nem járt − teljes − sikerrel, hiszen egy igazán konszolidált rendszert nem lehetett volna egy „fülkeforradalommal” alaposan átalakítani. Természetesen voltak sikeres elemei a demokratikus konszolidációnak, sok demokratikus intézmény, így a választások és az Országgyűlés nem tűnik kiiktathatónak a magyar politikai rendszerből, de sok, konszolidáltnak tűnő intézményt vagy eltörölt, vagy alapvetően átalakított a kormány az elmúlt bő öt évben, és a legtöbb átalakítás nem a liberális demokrácia nyugati modelljéhez való igazodás jegyében történt. Éppen ellenkezőleg, ez a modell a kormány szerint több helyen hibás, ezért ki kell javítani, és mivel komolyabb ellenállás nélkül sikerült az intézményeket átalakítani, a demokratikus konszolidáció nem tekinthető sikeresnek.
A (részleges) kudarc egyik fő oka, hogy kevéssé voltak tekintettel arra, hogy Magyarországon nemcsak a liberális demokráciának nincs történelmi előképe, de nincs ilyen minta a demokratikus konszolidációra sem. Éppen ezért a választók, amikor konszolidációra vágynak, leginkább arra az „illiberális” konszolidációra gondolnak, amelyre a magyar történelemben volt példa. A demokratikus konszolidáció kísérlete így részben „félreértéseken” alapult, ezért nem is lehetett sikeres. Ahhoz, hogy működjön, igényt kellett volna teremteni rá, azaz a demokratikus nevelésre kellett volna hangsúlyt fektetni. Erről azonban, csakúgy, mint a történelem fontosságáról, sokan elfeledkeztek a kilencvenes évek demokratikus eufóriájában.