A hátrányos helyzetet az iskola hozza létre

2016. február 09. 07:34

Amiket mostanában a legkülönbözőbb tiltakozó szervezetek írtak problémaként, azok mind megállják a helyüket. Az viszont nem biztos, hogy látják a folyamatok mélyét. Interjú.

2016. február 09. 07:34
Nahalka István
hvg.hu

hvg.hu.: Mik azok a mély okok és folyamatok, amikről szó van?

N. I.: Centralizálás. Ez a követelésekben is felmerül problémaként, de itt egy alapvető filozófiáról van szó. Nem csak az oktatást centralizálja a kormány, hanem mást is, és tudjuk, ez milyen károkat okoz jelenleg. A tartalmi szabályozás lehetetlenségében is a túlcentralizálás érvényesül.

A fenntartás problémája is szorosan összefügg a centralizációval. De azzal is, hogy nem teljesítjük a szubszidiaritás elvét, tehát nem ott születnek a döntések, ahol a legjobb lenne, ha születnének. A régebbi megoldás sem volt megfelelő, az lenne a legjobb, ha egy járási szintű önkormányzati rendszert lehetne kialakítani és ott lenne az iskolák fenntartása.

Nem csak krétaproblémáról és naponta elkölthető pénzmennyiségről van szó, hanem arról, hogy Magyarországon 2003 óta 5,7 százalékról 3,9 százalékra csökkent az oktatási kiadások GDP-hez viszonyított aránya. Ez egy alapvető probléma. 

Nagyon fontos a pedagógusok minősítésének és a tanfelügyeletnek a kérdése, ami tulajdonképpen a mostani tiltakozási hullámot kiváltotta. A belső értékelésre vonatkozó mindenféle útmutatók megjelenése volt az utolsó csepp a pohárban. És nagyon mélyen ott van az oktatás problémarendszerében az esélyegyenlőtlenség.

hvg.hu.: A centralizációs folyamatok mennyi különbséget hagytak iskola és iskola között?

N. I.: A rosszabb helyzetben levő iskolák nem mutatnak látványos fejlődést, tulajdonképpen egy változatlan helyzet látszik.

hvg.hu.: Tehát ami változás volt 2010 óta, az csak negatívumokban érhető tetten?

N. I.: Azt gondolom, igen. Nagyon erős lámpás kell ahhoz, hogy pozitív fejleményeket találjon az ember.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 51 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
OberEnnsinnen
2016. február 09. 14:40
Szégyen, hogy egy ilyet kijelentő embert oktatáskutatónak nevezünk: "Mára kimondhatjuk, hogy az osztály összetétele, egy korszerű pedagógiai tevékenység mellett a tanulás eredménye szempontjából nem fontos kérdés." Holott: minden ezen múlik, az összetételen. A Neumannok, Szentgyörgyi Albertek egy átlagos borsodi - MAI - iskolából ebben az életben nem jutnának diplomához sem, lehet, túl sem élnék... Minden gyerek megfelelő osztályba kerüljön. Amíg ez nem lesz gyakorlat, addig semmi jóra ne számítson senki. Kivéve az ilyen-olyan kutatók, jogvédők biztos pénzes állását.
hunnia
2016. február 09. 14:25
Nem lehet általánosítani. Nem a centrálizodással van baj, hanem annak mértékével és minöségével. Vannak dolgok amit lehet állami szinten cenralizálni, és vannak amiket nem szabadna.
catalina9
2016. február 09. 12:37
Pinter68 [Hozzászóló kiszűrése] 2016. február 9. 12:09 "Lássuk, azokat a károkat!!!" Olvass el néhány interjút a Gémesi Györggyel,...! Kösz, ez jó tanács volt, és főleg konkrét...
TAVIROZSA
2016. február 09. 11:59
A hátrányos helyzetben lévő embereknek iszonyú személyes erőfeszítéssel sikerülhet kikerülni, ehhez időnként kap segítséget, időnként két kézzel húzza vissza a környezete ! Csodák nincsenek, főleg nem a mai pénz centrikus, egoista XXI. században! Az " ISKOLA" nem fogja megváltoztatni senki társadalmi státuszát, legfeljebb felkészült, tapasztalt, sok empátiával rendelkező karizmatikus tanárok és tanárnők tudnak lehetséges utakat megmutatni !
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!