Még egyszer a WFA-vitáról

2016. január 05. 13:54

Véleményem szerint a World Fantasy Award megváltoztatása közönséges megfelelési kényszerből elkövetett, szégyenteljes lépés, amellyel nem Lovecraft rasszizmusát, hanem életművét köpték szembe, még ha csak szimbolikusan is.

2016. január 05. 13:54
Zothique
Zothique

Először: elég nyilvánvalónak tűnik, hogy a WFA-döntése közönséges lobbi eredménye, amit a »faji kérdés« miatti kínos érzékenységre tekintettel hoztak meg a szervezők, hiszen a jelenkori Egyesült Államokban kevés dehonesztálóbb dolog képzelhető el, mint a fajgyűlölettel való bármily távoli kapcsolódás. Lovecraftnak a fantasztikumban letett eredményei, befolyása bőven indokolnák, hogy ő legyen a díj alakja.

Másodszor: maximálisan egyetértek Joshival abban, hogy a díj Lovecraftnak mint írónak, nem mint rasszista gondolkodónak állít emléket. Műveinek – és egyáltalán gondolatvilágának – nem a rasszizmus a fő alkotóeleme: aki beleolvasott akár csak a Szukits-féle összkiadás első kötetének bevezetőjébe – sőt: pusztán ráguglizik Lovecraft nevére –, pontosan tudhatja, hogy Lovecraft ihletője az a bizonyos »kozmikus rettenet« volt, az ember dermesztő idegensége és elveszettsége a számára teljesen közömbös, végeláthatatlan világegyetemben. Igen, vannak rasszista jegyek Lovecraft írásaiban, de mérhetetlen dőreség lenne a rasszizmust ezek gondolati magvaként bemutatni. Mindenesetre ha már itt tartunk, vessünk egy pillantást arra, milyen formában jelenik meg a rasszizmus Lovecraft fikciós írásaiban! (És ennyivel most érjétek be, Lovecraft rasszizmusának átfogóbb ismerete mélyebb kutatómunkát igényelne, egyszer talán arról is lesz bejegyzés.) ()

Félreértés ne essék, érthető dolog, ha Lovecraft rasszizmusa miatt felháborodnak. Egy olyan ország polgáraiként, amelynek északi szomszédja jogrendszerének alapdokumentuma kollektíve bűnösnek minősíti a területén élő nemzettársainkat, nem halunk bele egy kis empátiába. Ez a belátás azonban nem teszi semmissé Lovecraftnak a fantasztikum terén gyakorolt óriási jelentőségét. Lovecraft személyes rasszizmusát követői semlegesítették azáltal, hogy rémtörténet-irodalom szempontjából értékes, inspiráló gondolatait továbbvitték, a többit pedig meghagyták a múltnak. Mivel ez megtörtént, Lovecraftot a róla elnevezett díjjal együtt békén kellene hagyni ahelyett, hogy feltűnési viszketegségben szenvedő társadalmi igazságosság-harcosok rugdossák a holttestét. A WFC minden bizonnyal talál jelöltet Lovecraft helyére. De bárki vagy bármi is legyen (az egyik ötlet az volt, hogy ne embert ábrázoljon az új szobor, mert abból nem lesz vita), az többé nem egy meghatározó alkotó iránti természetes hódolatot fog kifejezni, hanem meghunyászkodást, nem a másik ember tiszteletét, hanem a felháborodástól való szolgai félelmet.

Ráadásul Lovecraft nemcsak azért volt kitűnő választás, mert a horror egész zsánerére felbecsülhetetlen hatást gyakorolt, hanem pontosan azért is, mert régen élt – még akkor is, ha abban a korban történetesen elfogadott volt a rasszizmus. A hangsúly azonban nem a rasszizmuson van, hanem azon, hogy abban a korban még létezett kánon, egyértelmű volt, ki számít jó írónak, mi számít »magas« irodalomnak, ki vagy mi nem. Az avantgárddal lassan kezdetét vette a kánonok lebontása, ami aztán körülbelül a XX. század közepén felgyorsult, és nem pusztán arról volt szó, hogy az egyik kánon helyébe egy másik kerül, hanem arról, hogy nincs kánon, nincs olyan, hogy »magas« meg »alacsony« irodalom. Ez a folyamat épp Older elvbarátainak köszönhető: ők a kánont hatalmi struktúrának tartották, amelyben az uralkodó csoportok nézőpontjában írott történetek helyet kapnak, a kirekesztett csoportok történetei viszont elhallgatásra kerülnek (hiszen nem felelnek meg az »irodalmiság« követelményeinek). Lovecraft, bár a maga korában kevesen értették, kimagaslott a vele kortárs horrorszerzők közül – pedig elég illusztris bagázsról beszélünk –, és a zsáneren belül jóformán nem volt olyan, akire ne hatott volna. A horror világa olyan sokszínűvé vált, hogy nehéz egy Lovecrafthoz hasonlóan megkerülhetetlen alkotót találni.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Martell 2
2016. január 06. 07:47
Na igen, a totális elmebaj uralkodik az USA-ban. Amúgy miért ne lehetne valaki rasszista ? Maga ez a szó is különben a marxista elmebaj terméke.
Zokni
2016. január 06. 07:04
Ki az a Lovecraft? Egy horror író. Biztos, hogy írónak számít? Biztos, hogy a horror (ha tényleg csak az) - irodalom, vagy inkább nem több, mint egy (kicsit beteg) felnőtteknek szóló (rossz) mese?
Karvaly
2016. január 05. 23:23
Nem értem, miért kell felnőtt embereket gyerekként kezelni. El lehet mondani azt, hogy vannak az írásaiban mai szemmel rasszistának nevezhető gondolatok. Lehet kontextusba tenni, hátteret adni, hogy milyen volt az akkori közgondolkodás. De eltüntetni, ez lassan a valóra vált 1984 lesz. Ha jól tudom, a Tom Sawyert és Huckleberry Finnt is cenzúrázzák, nemrég olvastam a Goldfingert, abban szerepelt valami olyasmi, hogy "zsidós név, de nem az, nem is lehetne akkor klubtag" - most már azt várom, hogy emiatt indexre tegyék Fleminget is, és az egész James Bond gépezetet.
röviden
2016. január 05. 23:05
Ugye most is tudod, hogy mellébeszélsz?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!