Emellett persze a doktori iskolák az ösztöndíjasoknál jóval több önköltséges hallgatót is felvesznek a biznisz kedvéért: ugyan a graduális képzésben megszokott kétszázezer forint fölötti tandíjaknak a töredékét (jellemzően kevesebb, mint a felét) fizetik ezek a hallgatók, de ez így is jó üzlet az egyetemeknek ahhoz képest, hogy cserébe milyen keveset nyújtanak a doktori képzésben. De erről majd később.
Előbb vessük röviden össze a doktoranduszok átlagosan nézve több mint másfélszeresére emelt ösztöndíját az egyetemi oktatók „jelentősként” kihirdetett fizetésemelésével: az ő bérük 2016 januárjától 15 százalékkal emelkedik, ezt pedig 2017-ben és 2018-ban további 5-5 százalékos emelés követi. 2015-ben egy tanársegéd bruttó fizetése 175 ezer forint volt, ez emelkedik az idei évtől 201 ezer forintra. Az adók és járulékok levonása után tehát nagyjából 134 ezer forintot fog kézhez kapni egy tanársegéd 2016 szeptemberében, ami még mindig hatezer forinttal kevesebb, mint egy akkor frissen felvett doktorandusz 140 ezres ösztöndíja, ami adómentes, tehát teljes egészében kézhez kapja a hallgató. Eközben egy tanársegéd oktat, dolgozatokat javít, vizsgáztat; közben pedig – ha szeretne valaha előrébb lépni – célszerű kutatnia, rendszeresen publikálnia és PhD-fokozatot szereznie (ha ez addig még nem sikerült volna). Ugyanez érvényes egy adjunktusra (aki könnyen lehet, hogy szintén nem szerzett még doktori fokozatot), de ő legalább már 168 ezerért, vagyis 28 ezer forinttal többért gürizik, mint amennyiért egy doktorandusz eközben üldögél a babérjain a doktori iskola felesleges óráin − amik csak arra jók, hogy elvegyék az idejét a kutatástól és helyette megtanítsák arra, ami a magyar akadémiai közegben sokkal fontosabb: a bratyizásra.
*
Eddigi jogtudományi doktori iskolás tapasztalataim szerint (de hasonlókat hallok más társadalomtudományi területekről is) a hallgatókra kötelezően rásózott kurzusok egy része ugyanis sem újdonságot nem tartalmaz egy végzett jogász számára, sem a konkrét kutatási témához nem kapcsolódik. Még ha egy tanár rugalmasan is kezeli a tantárgyát annak érdekében, hogy a hallgatók a saját kutatásukon dolgozhassanak, az ilyen órákon ücsörgés akkor is időpazarlás ahhoz képest, hogy mennyit haladhatna egy doktorandusz a tézisével, ha ehelyett a könyvtárban olvashatna.
A hatékony kutatásra a mostani rendszerben csak másfél, 2016 őszétől pedig két év jut. Holott a minőségi munkához minimum három év kellene – méghozzá pontosan az órán ücsörgős félévek rovására. Hogy miért működik mégis a rendszer, arra egyszerű válaszolni. Azért, mert Magyarországon a másfél-két év (vagy még rövidebb idő) alatt összecsapott disszertációkra is probléma nélkül megadják a fokozatot. Az egybehangzó, de csak félig kimondott közvélekedés szerint gyakorlatilag nincs olyan, hogy egy doktori dolgozat ne menne át a védésen. Ilyen körülmények között viszont felesleges emelni a doktoranduszok ösztöndíját: a több pénz magasabb követelményekkel is együtt kellene, hogy járjon. Bár ezzel kapcsolatban belengettek egy „komplex vizsgát” a második év végére, de ennek a komolyságával kapcsolatban van ok a kételkedésre.