„Arra a kérdésre: Mi a valóságos? – a század azt feleli: Megmutatkozni! Ami nem látható, az nincs.
(Alain Badiou)
Mielőtt a könyv ismertetését, vagy inkább, hogy óvatos szavakkal mondjam, a téma megközelítését elkezdeném/próbálnám, előbb a könyv bevezetőjéből és elejéből is idézek szavakat, melyek különösen fontosak, mert erőt adnak/adtak a nekem az oly ismeretlen kvantumfizika naiv elemzéséhez.
Patkós András türelmesen, szinte gyengéden magyarázó, közelítő fejezeteiben a hatása rám valóban felért az esetemben egy nehézlovassági rohammal. Gyakran megtorpantam, pedig negyvenhét éve fizikát és matematikát oktattam egy iskolában a 12-14 éves kamaszoknak. Rettenetesen sok idő elszállt azóta, és ma már esetleg, önmagamnál is bukásra állnék… Mert az akkori kedvenceimhez, például Öveges professzorhoz vagy Beke Manó kopott, örökölt matematika tankönyvéhez a több évtizedes férfikorom alatt sem a gyakorlatban, sem áttételesen nem fordultam többé.
A természettudományos gondolkodásomat valahogyan ki tudtam elégíteni a könnyebb tudományos ismeretterjesztő írásokkal, folyóiratokkal, a média (tv, rádió) néhány perces műsoraival. Közben a humán olvasmányaiban, beszélgetéseimben szívesen támaszkodtam (volna) a természettudományos emlékeimre, műszaki középiskolám racionális tudásmaradékaira. A hatás inkább csak látszólagos volt. Mégsem volt határozott hiányérzetem, amikor etikai vitáinkban csillagász barátom, a néhai Bödők Zsigmond a Heisenberg-féle határozatlansági relációra hivatkozván rálegyintett egy-két hipotézisemre. Akkoriban valahogy sok szempont hirtelen mellékesnek tűnt, és különösen az 1968-as álforradalmi hevület felületes sodrásában félrecsúszott a természettudományos gondolkodás a társadalmi szellem mozgásának fősodrából. Mert előítéleteinkben a természettudományok bizony olykor „embertelennek” minősültek (mint erről Hankiss Elemér állítása is árulkodik).
Vele szemben szerzőnk is Madáchot hozza fel ellenpélda gyanánt. Vajon a mai pillanatnyi divatokat átívelő madáchi aktualitás, a falanszter rémülete, a repülés az űrben vagy az eszkimó panasza megíródhatott volna, ha Madách könyvtárában nincsenek természettudományos könyvek is? (Többek között: A római társadalom hanyatlása és bukása – Gibbontól, Alexander von Humboldt Kozmosza, Tomcsányi Ádám fizikája, Dugonics András munkái, folyóiratok, görög klasszikusok stb.) Madách az irodalmár az isten háta mögötti világában tehát konok elhatározással mindig azon volt, hogy a műveltsége, a tudása és a világképe lehetőleg ne maradjon részleges, féloldalas.