A rendszerváltás óta viszont eltelt negyed évszázad, és ismerjük el, nagymértékű fejlődés történt. Különösen az utóbbi években zajlott le jelentős változás, amikor is az uniós forrásokat nem túl nagy szellemi erőfeszítéssel lehetett közterek felújítására fordítani a fővárostól a legkisebb faluig.
Budapesten a legnagyobb mértékben talán Pest szíve, az V. kerület alakult át az elmúlt években. A Kálvin-Ferenciek-Erzsébet tér-Bazilika-Szabadság tér tengely megreformálása élhetővé és élvezhetővé tette a korábban autóktól zsúfolt belvárost. Más kerületek, például a Ferencváros és a Józsefváros is élen járt ebben a fejlődésben, így a budapesti belváros már egyre inkább emberközelibb hellyé vált a gyalogoszónák kiépítése, a parkolózónák korlátozása, a parkosítás és fásítás segítségével.
De ez egy olyan harc, aminek soha nincs vége. Ha Budapestet nézzük, a kerületeket elválasztó, gyakran a főváros kezelésébe tartozó, vagy épp túros hátú közös lónak számító utak és terek még mindig a régi, elavult, embertelen és életidegen kialakításukat őrzik.
A Rákóczi út, Budapest és az ország egykori legélénkebb, csillogó bevásárlóutcája még mindig egy zsúfolt, zajos belvárosi sztráda lerohadt bérházakkal, évtizedekkel ezelőtti reklámfeliratok maradványaival, üresen álló bolthelyiségek egész sorával Erzsébetváros és Józsefváros határán. Ugyanez elmondható az Üllői útról is, melynek hosszú szakaszain a gyalogosok legfeljebb átsietnek, hogy aztán az immár felújított, élhetővé tett mellékutcák felé vegyék az irányt.
Ezeket az utakat ráadásul gyakran olyan járdák keretezik, ahol nem megoldott az akadály nélküli le- és feljutás. A Budapest egyik főútjának számító Rákóczi járdáin, illetve a járdákat összekötő zebrákon például nem tud akadálytalanul végiggurulni egy tolószékes vagy babakocsis polgár, ami, valljuk be, nagyon kínos tény 2015 Európájában. De Buda központi terének, a használaton kívüli sínek és fölösleges járdaszigetek által szabdalt, három kerület határán fekvő Moszkva Széll Kálmán térnek is mostanáig kellett várnia, hogy végre elkezdődjön a 21. század igényeinek és elvárásainak megfelelő átalakítása, végleg maga mögött hagyva a kádárizmus vizuális örökségét − sokak bánatára, sokunk örömére.