„Kinek kellene engednie ahhoz, hogy legyenek konstruktív szakpolitikai viták?
Mivel Magyarországon pártpolitikai uralom van – és ezen nem is nagyon lehet változtatni –, a pártok kezében van az oktatási rendszer felett való rendelkezés lehetősége. Ennélfogva csakis a politikai osztálytól lehetne azt várni, hogy felismerik, az oktatási rendszer minőségének javításának, az ehhez szükséges feltételek biztosításának, valamint az alapvető kérdésekben való megegyezésnek fontosságát. Ezek után szét kellene választani a politikai irányítás feladatait az iskolák mindennapi szakmai működésétől, illetve meg kellene szabni az állam illetékességének határait. Ez a belátás sajnos nem érlelődött meg a magyar politikai osztály egyik csoportjában sem – az iskolarendszer viszont rá van utalva az államra, hiszen nem tudja előteremteni a saját működéséhez szükséges feltételeket. Ez a kiszolgáltatottság nem teszi lehetővé, hogy saját maga számára alakítson ki stabilitást.
Ezzel az elvvel szinte teljesen szembemegy a KLIK kialakítása. Milyen koncepció áll a működése mögött?
Az illetékesek úgy gondolták, hogy a központosítással vissza lehozni a lejtmenetből az oktatást, amennyiben tudják garantálni annak finanszírozását. Azt a következtetést vonták le az elmúlt időszak tapasztalataiból, hogy ez helyi döntési kompetenciával nem megvalósítható, hanem centralizálni kell. Ez a törekvés nem csak a fenntartásban, hanem tantervben, tankönyvekben is megnyilvánul. Hozzá kell tennem, hogy ez nem jó megoldás: nem szabad a központosítást annyira túlhajtani, hogy az autonómia megszűnjön. Az oktatási rendszerben az autonómia egy ugrópont, biztosítása nélkül nem képzelhető el a működése, hiszen lépten-nyomon funkciózavarok lépnek fel, ami önmagában is veszélyezteti a minőségi működést. Az államnak garantált finanszírozást kellett volna vállalnia az iskolák számára, ami nem egyenlő a központosítással. Ha ezeket összekeverjük, akkor nagyban sérülhet az iskola önálló mozgástere olyan területeken is, amelyek viszont létfontosságúak a helyi működés szempontjából.