Vajon aki nem élt a létező szocializmusban, annak ugyanolyan sodró erejű élmény-e A mester és Margarita Moszkvájában bolyongani, mint nekünk, akik megéltük? Ugyanolyan megejtő, kézzel fogható abszurditás-e a Tömegír, a másodlagos frissességű tokhal, a vécétartályba rejtett dollár – az egész hihetetlen rendszer, amely végül is hetven éven át mégiscsak működött, sok millió embernek az egész élete volt, és ma is még sokunknak az ifjúságunk ideje.
Vajon aki nem élt akkor, tudja-e, hogy ez a csodálatos regény mégsem a valóság, hogyan is lehetett volna az Sztálin birodalmában. Önmagában teljes világ, de az igazinak nem hű tükre. Sem velünk, akik átéltük, sem az azóta születettekkel nem érteti meg, hogy mi tarthatta életben a szovjet rendszert olyan sokáig. A megértés munkáját máig nem végeztük el, talán mert azok az eszmék és törekvések, amelyek életben tartották, ma is jelen vannak, ma is hatnak.
Ezen eszmék és törekvések közül talán a legfontosabb a hamis tudat marxi gondolata. Az a meggyőződés, hogy az emberek többsége nem képes a világ jelenségeiből a helyes következtetéseket levonni, mert a valóság aktuális történései elfedik előlük a lényeget. Az értelmiség dolga, hogy ezt feltárja, a lényeget felmutassa és érvényre juttassa.
Engels a műveiben részletesen kifejtette azt a meggyőződését, hogy az ideológiák a polgári társadalomban eltakarják az emberek szeme elől a valóságot, amennyiben hamis célokat és működési elveket mutatnak be a dolgok lényegeként. A polgári ideológiák a politikai folyamatokat a hatalomért folytatott küzdelemként, a szabadság megvalósításaként, a nép akaratának megjelenítéseként ábrázolják; a munkások pedig – elfogadva ezt a keretet – a béremelésért, a munkakörülmények javításáért, a választójogért folytatott harcot látnak bennük. Vagyis, mondja Engels, helyzetükből adódóan illúziókat állítanak gondolkodásuk középpontjába az osztályharc tényei helyett.
Fejtsük le erről a gondolatmenetről a marxi eszméket, és tekintsük magát a vázat: eszerint az emberek döntő többsége, miközben azt gondolja, hogy ismeri a saját érdekeit, valójában téved; ezért mások dolga, joga és kötelessége, hogy az igazságról felvilágosítsa.