Igen, de nehéz azokkal szót értenem, akik nem gondolják eleve ugyanazt, amit én. Azt tapasztalom, hogy Magyarországon a menekültüggyel kapcsolatban mára kialakult egy olyan helyzet, amelyet a társadalomtudományi szakirodalom a »morális pánik« kifejezéssel ír le. A történelem tele van morális pánikokkal. A késő középkori boszorkányüldözésektől az 50-es évek kommunista kirakatperein át, a melegekkel szembeni hisztériáig számtalan példa van arra, hogy miként lehet alaptalanul morális pánikot kelteni. De a morális pánik egy leíró kifejezés. Morális pánikról beszélhetünk a dohányzás ártalmassága vagy a népesség csökkenés vagy a terrorizmus kapcsán is, és azt is mondhatjuk, hogy például a globális klímaváltozás minden morális vállalkozói erőfeszítés ellenére nem vált még széleskörű morális pánikká. Tehát az, hogy valamit morális pánikként írunk le, azzal még semmit nem mondtunk arról, hogy a pánik alapja valódi-e. Csak arra mutatunk rá, hogy a pánikban az embereket nem a hideg, józan ész, és a racionális problémamegoldás vezérli, hanem nagyon erős érzelmi szükségletek.
A morális pánik egy olyan nagyon intenzív közérdeklődés, félelem, szorongás és/vagy harag, amely általában a médiában elhangzó aggasztó hírekkel indul, amelyre válaszul születnek hatósági intézkedések, törvények. A hírek és intézkedések egymást gerjesztik, és azt az érzetet keltik, hogy a társadalom rendjének alapjai vannak veszélyben. Így tudtuk meg, hogy megindult egy népvándorlás, amely a keresztény civilizációt, de legalábbis Magyarországot fogja romba dönteni.
Fontos szereplője a morális pániknak a morális vállalkozó. A morális vállalkozó a pánik által létrehozott társadalmi mozgást próbálja kihasználni valamilyen társadalmi változás elérésére. Többnyire ő indítja vagy gerjeszti a pánikot azáltal, hogy valamilyen eseményt, viselkedést deviánsnak bélyegez. A morális vállalkozó ugyanakkor kijelöli azokat a személyeket vagy csoportokat is, akik ezért felelősek.”