„Milyen tapasztalatokról számoltak be a világ különböző részeiről érkezett főpásztorok a plenáris és az említett 13 nyelvi csoportra osztott üléseken?
Nagyon feltűnő, hogy vannak világméretű jelenségek. Ilyen az individualizálódás, tehát a közösségi élet gyengülése, sokszor az emberek közösségi beállítottságának is a gyengülése, bár Afrikában ez egyáltalán nem olyan erős még, mint mondjuk Észak-Amerikában vagy Európában. Fontos tény az is, hogy nemcsak egyes kis családok, hanem ezekből álló közösségek is segítik a hit továbbadását, plébániai szinten vagy lelkiségi mozgalmak keretében. Ezeknek a közösségeknek rendkívül értékes szerepe van szinte minden kérdésben.
Sajátos tapasztalatot jelent olyan országoknak a helyzete, ahol a katolicizmus, sőt a kereszténység is kisebbség vagy törpe kisebbség egy nem keresztény közegben, ezért gyakoriak például a dispar házasságok, vagyis a valláskülönbség akadálya alóli felmentéssel kötött vagy fölmentés nélkül kötött házasságok, amelyekben azután a legkülönbözőbb helyzetek adódnak. Különösen hogyha muzulmán–keresztény házasságra kerül sor, gyakran kritikus helyzet adódik családok között vagy társadalmi szempontból. De előfordul olyan is, mint amire hallottunk tanúságtételt egy házaspártól, hogy egy katolikus és egy hindu, egymás vallását tiszteletben tartva, összeházasodtak, és húsz évi boldog házasélet után a hindu férj úgy döntött, hogy ő is keresztény lesz. Van egyfajta kisugárzása, egyfajta kegyelmi hatása annak, ha valaki egy valóban jó házasságban éli a hitét és kegyelemforrás lesz a házastárs számára is. (...)
Főrelátorként hogyan látja, milyen problémakörök kerültek előtérbe a szinóduson, melyek a magyar családok szempontjából is meghatározók lehetnek?
Szóba került például a nemzedékek közötti szolidaritás, tapasztalatátadás, hitátadás, a gondolkodásmódnak, kifejezésmódnak az átadása, kapcsolata, illetőleg ennek az esetleges nagy távolsága, amikor már a nemzedékek nem is értik egymást, és ezért nehéz a hit átadása is. Nemcsak azért, mert a vallásos nevelésnek külön energia szükséges, hanem mert a saját hitélménynek és hittapasztalásnak a kommunikálásához az idősebb nemzedékek sokszor nem tudják megtalálni azt a nyelvet, amin a fiatal nemzedék kommunikál. Ez sokszor azért van, mert kevés időt töltenek együtt, mert a gyermek kiskorában elkerül otthonról, délelőtt, délután iskolában van.