A problémám mindössze annyi, hogy ez egyfelől tipikus második könyv: a történet szálai szétszaladnak, mindenki tenné a maga dolgát, elvégre egy kataklizmát túlélt, mégis az átívelő narratívákban ilyenkor szokott csak színpadra merészkedni a valódi ellenfél. Ő az, aki át szeretné rajzolni a térképet, mindenkit térdre szeretne kényszeríteni, hogy aztán megparancsolhassa nekik, hogy kérdés nélkül szolgálják.
Másfelől ez a középső testvéri szerep, amennyiben három könyvről beszélünk, megfelelő lehet arra, hogy betekintést nyerhessünk a ryan-i világba. A mítoszképzés, az eredettörténetek most bontakoznak csak ki igazán. Korábban elfelejtett kérdésekre kaphatunk választ, újabb megvilágításba kerül egy-egy kérdés, de ez a világépítés felemás eredményt hoz. Kétségtelen, hogy a bejárt terület sokkal nagyobb, mint amit a Vér énekében feltérképeztünk, de a felfedező szereplőink segítségével nem jutunk olyan bőséges információkhoz, amiktől valóban közelebb érezzük magunkat a fiktív világhoz. Magyarán mondva, a felsorakoztatott civilizációk egyelőre alig kezdenek el kibontakozni.
Továbbá az író önkénye miatt a legtöbb szereplő ellenállhatatlan késztetést érez, hogy a 712 oldalas könyv döntő hányadát végigmenetelje. Bosszantó látni ezt az írói hozzáállást, ahol a cél szentesíti az eszközt: a nagyszerűen felépített szereplők zsinóron rángatott bábokként vonszolják magukat az írói akaratnak engedelmeskedve.
Mindezek ellenére úgy gondolom, hogy A várúr egy jó regény. A megkezdett trilógiát sikerült árnyalnia, a világépítést ha nem is tökéletesen, de megoldotta, új és élvezetes karakterekkel gazdagította a már amúgy is népes szereplőgárdát, illetve olvasmányosságát is sikerült megtartania. A folytatás, a Queen of Fire 2015-ben jelent meg angolul, remélhetőleg a magyar rajongóknak nem kell sokáig várniuk erre a Fumax kiadványra.x