Átszervezés menetrend szerint?

2015. augusztus 24. 12:35

A menetrendek jelenleg nem veszik figyelembe az emberek igényeit.

2015. augusztus 24. 12:35
Jámbor Gyula
Napi Gazdaság

„Képzelje azt a kedves olvasó, hogy egy vidéki kistelepülésről szeretne elutazni a távoli nagyvárosban élő rokonához. Hány menetrendet kell tanulmányozni, hány átszállást megtervezni, hányféle jegyet kell venni? Mindezt csomagokkal, esetleg családdal, gyerekekkel sok idő, pénz és idegeskedés árán lehet megtenni. Semmi csodálnivaló nincs abban, hogy az emberek, ha módjuk van rá, mindezt a tortúrát szívesen kihagyják, és személyautóval teszik meg az utat. Az egyén szempontjából ez logikus és érthető, a közösség céljait azonban az szolgálja, ha a túlzsúfolt és a környezetszennyezéssel egyébként is túlterhelt nagyvárosba nem érkeznek újabb személyautók. Azoknak, akik nem akarnak mindenképp gépkocsival utazni, a közösségnek olyan közlekedési módot kell kínálnia, amely versenyképes az egyéni közlekedéssel. Kényelmes, légkondicionált, wifis vonatokat és távolsági buszokat, ütemes és összehangolt menetrendeket, valós idejű, több csatornán (fedélzeti kijelzőkön és okoseszközökön) elérhető utastájékoztatást, egységes, online kezelhető jegyrendszert. Mindezt pedig olyan áron, ami versenyképes egy személyautó üzemeltetési költségeivel.

Hol vagyunk ettől ma Magyarországon? – A menetrendek jelenleg nem veszik figyelembe az emberek igényeit – mondta Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a minap a Szeged és Hódmezővásárhely között létesítendő tramtrain, azaz városközi vagy távolsági villamos beruházásának a kapcsán. Kinek szólt a miniszter bírálata? Az állami nagyvállalatoknak? Aligha, hiszen a MÁV-Starttól vagy az autóbuszos társaságoktól az államot képviselő szakminisztérium, illetve vagyonkezelő rendeli meg évről évre a menetrendet. Netán ezek a kormányzat által ellenőrzött szervezetek nem értesültek volna arról, mi az igény? Aligha. Éppen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő egyik illetékese nyilatkozta, »a Volán-társaságok arra törekszenek, hogy más személyszállítási szolgáltatókkal együttműködve az utas számára megteremtsék a háztól házig terjedő személyszállítási lánc zavartalan és egyszerű igénybevételének lehetőségét.« A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vezetői évek óta hangoztatják, hogy meg kell szüntetni a párhuzamosságokat a költségvetésből finanszírozott közösségi közlekedésben, és ennek érdekében 2012-ben a jelenlegi kabinet elődje lényeges átalakításokat hajtott végre a menetrendekben. Többek között számos távolsági buszjáraton, főként a fővárost a vidéki nagyvárosokkal összekötő vonalakon járatritkítást, illetve szüneteltetést rendelt el. A közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos, Fónagy János, egyben a NFM államtitkára megkapta a nagy rendszerek összehangolására vonatkozó feladatot. Akkor nyilatkozta, hogy meg kell oldani, miként lehetne az elővárosban egységes jegyrendszert bevezetni, azaz egy jeggyel utazni a MÁV, a Volán és a BKV járatain Budapesten és az elővárosokban. A kormánybiztos szerint rövid távú intézkedési tervet dolgoznak ki az egységes jegyrendszer bevezetéséről. Az »elővárosi határt« Budapest körül mintegy 60 kilométeres körben húznák meg, idetartozna Dunaújváros, Esztergom, Vác, Szob, Cegléd, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár, Tatabánya. Fónagy János a menetrend összehangolásával kapcsolatban hangsúlyozta: nincs alá- és fölérendeltség a vasúti és a közúti közlekedés között. Azt az elvet érvényesítik, hogy a nagy forgalmú, hosszabb távú közlekedésben a vasutat vegyék igénybe az utasok.

Mindebből látszik, hogy a kormányzat hosszú évek óta tisztában van a tennivalókkal, azonban a megvalósítás késik. Ahhoz, hogy a fenti példában szereplő utas minden kilométeren komfortosan utazzon A-ból B-be, sok minden hiányzik.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
naftalinernő
2015. augusztus 24. 16:58
Úúúúú, Gyuluskám, most olyan okosat mondtál. Bezzeg a ti időtökben, amikor vasútvonalakat zárattatok be, mennyire törődtetek azzal, hogy hogyan jut el az "istenadta nép" A-ból B-be.
puszika
2015. augusztus 24. 15:29
Kedves Jámbor!/Ugye nem az a család?/. Az a gyanúm ön igen keveset utazik,vagy ami rosszabb nem utazik.Jómagam egy alföldi községből utazom rendszeresen busszal,vonattal.Elégedett vagyok.A buszok ráhordják az utasokat vagy a távolsági buszközlekedésre,vagy a vonatra.Még a buszok is megfelelő sűrűséggel járnak.A vonatok pedig óránként pl. a Békéscsaba -Szeged vonalon .A költségek pedig egy főre vetítve megegyeznek az autós közlekedéssel.Nyilván ha az autóban többen utaznak mások az arányok. Elismerem a MÁV azon törekvését,hogy ezeket a viszonyokat lehetőségei szerint évről évre javítja!! Ha pedig azok az önkormányzatok amelyek törődnek lakosaik utazási komfortjával és eljárnak a közlekedési vállalatoknál egy -egy jobb menetrend bevezetése érdekében,megtalálják a kedvező megoldást.Nagyon kevés olyan esetről tudok amikor a Volán meg a MÁV elutasított valamilyen menetrend módosításra tett javaslatot. Nyilván,a vállatok személyi és technikai lehetőségei is befolyásoló tényezők!! Arra kérem kedves Jámbor ne türelmetlenkedjen,jó úton haladunk!!
yanoo
2015. augusztus 24. 15:07
A csehektől kell példát venni. Abszolút összehangolt menetrend szerint közlekednek a tömegközlekedésben résztvevő járművek.Mindenhova ütemesen, óránként jár a busz és ahol két busz útja metszi egymást, ott perceken belül jön a csatlakozás.természetesen a vonathoz is csatlakoznak.A jobbtól tanulni nem szégyen.
egyetmondok
2015. augusztus 24. 14:54
Hova jutnánk,ha nem a menetrendhez kellene igazodnia az embereknek,hanem fordítva. Kedves Szerző, de hát ezért menetrend.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!