Mindezt okkal és joggal tehetnénk meg, de Novák koppanó mondatai után inkább nézzük meg, hogy szerinte mik is adják ki az »illegális szemétlerakót«. Találunk itt családi fotókat a holokauszt során elhunytakról, rokonokról, akiket hiába vártak vissza. Családok fényképei, amelyek Szántó T. Gábor szavaival élnek ma is: »Minden családi ebéd / hiányjel.« Imakönyvek és emlékezőkövek. Kitépett noteszlapok egy, a borzalomból vissza nem tért anyától vagy apától. Versek Radnótitól kezdve napjainkig. Idézetek emlékkönyvekből, feljegyzések titkokról, szerelmekről, álmokról; virágok, elvesztett rokonok, barátok, honfitársak használati tárgyai.
Ezek és még több. Az előbbiek ugyanis nem csupán »tárgyak«, hanem az élő emlékezet, a lelkiismeret, a felelősség kivetülései. A hiány, a valaki, valakik hiányoznak jelei. A fájdalom vagy akár a bűnbánat emlékei. Eleven emlékek.
Ha Novák Előd életében legalább egyszer járt volna már ezeknél az emlékeknél, ha közelebb merészkedett volna az Orbán-kormány bűnrelativizáló emlékművéhez, amikor például a tér sarkán álló, Horthy mellszobornak »otthont« adó Hazatérés templomába Hegedűs Lóránthoz igyekezett konzultációra, akkor talán láthatta volna, hogy szemben azzal, amit ő odaképzel, nem elsősorban »tüntetők« vannak jelen, hanem emlékezők. Akik több, mint egy éve nap, mint nap jelen vannak a téren, és arról beszélgetnek vendégeikkel, a székekre leülő arra járókkal, a játszótérről hazatérőkkel, hogy mi történt ebben az országban az elmúlt évtizedekben. Hogyan és miért? Hogyan lehet, hogy nem magától értetődő az, hogy a magyar államnak vastagon felelőssége van honfitársai halálában, hogy nem a német megszállással kezdődik az a bűnáradat, amely súlyos és gyógyíthatatlan sebeket ejtett családokon és a hazánkon? Hogy történhet az, hogy a gyűlöletben, a cinizmusban, a saját lelkiismeretének kiiktatásában mértéket és határt nem ismerő Novák Előd szerint egy közösség emlékgyűjteménye »illegális szemétlerakó«? Többek között erről is beszélgetnek sötétedésig és utána is az emlékezni akarók.