Felváltva bólogattam és csóváltam a fejemet, miközben Bátorfy Attila Mandineren megjelent írását olvastam. Az első kérdés, ami felmerül, az az, hogy egyáltalán mit nevezhetünk ma Magyarországon középosztálynak? Kik tartoznak ide? Miközben a cikk kimondja, hogy nem homogén csoportról beszélünk, maga mégis – úgy tűnik – egy homogén csoportra vonatkoztatva vonja le következtetéseit. Ha megpróbáljuk ezt az alapvető kérdést meghatározni, talán azt is megtaláljuk, hol jogos a középosztályt érő kritika és hol nem.
A cikk első körben a körúton belülinek nevezett értelmiséget azonosítja a középosztállyal. Ami azért is érdekes, mert a középosztály kritikusainak azon tábora, amely az alsóbb osztályok vagy esetleg a globalizáció ürességének szemszögéből próbálja megragadni a „középosztály árulását”, leginkább ebből a körből kerül ki (pl. TGM, de ide tartozik – talán kissé meglepő módon – a Békés-Böcskei-páros is). Van azonban egy másik irány is, ahol szintén középosztályoznak: ez viszont az állam segedelmével, annak foglyul ejtéséből felemelkedni vágyó középosztály árulására vonatkozik (pl. Széky János, Béndek Péter kritikája vonatkozik rájuk). Ez utóbbi kategóriát Bátorfy Attila azzal rendezi le, hogy az itt körülhatárolt csoport csak színleg tartozik a középosztályhoz, céljaiban azonban inkább egy udvari arisztokráciához hasonlatosak.
Ezzel körül is határoltuk a magyar középosztály árokásóinak őscsoportjait, mondjuk „népi”meg „urbánus”, vagy „zsidó” és „magyar”, esetleg „bal-” és „jobboldali” tengelyen mozogva.
Ha innen nézzük, van a középosztálynak a tipizált (és hamis) kép szerint Gozsdu-udvarba járó, iÉletet élő, balos mozgalmár vonala (körútonbelüli), illetve van egy, az államot jelenleg valóban irányító, arisztokratikus, kormánypárti, korrupt (legyen felcsútonbelüli) része. Ezen kívül szerintem jelen van még egy nem elkötelezett, „csendes többség” (már ha jelen van, és nem külföldön), illetve egy ezzel közös halmazt alkotó csoport, amely egyszerűen nem tekint magára középosztálybeliként, helyzetét tévesen valahova ez alá lövi be. Szerintem összességében igaz, hogy ettől a sok, eltérő identitású csoporttól közösen várhatnánk a polgári erények címerre tűzését. A kormányközeli arisztokratáktól, illetve az őket támogatóktól is.
Gyakran jogtalannak érzem a kritikát a magára baloldaliként tekintő, „körútonbelüli”értelmiséggel szemben. Kifejezetten hamisnak találtam például azt a képet, amelyet erről a közegről (ha lehet egyáltalán közegről beszélni) festett Békés Márton és Böcskei Balázs Ki! című könyve. Muszáj kitérni egy pillanatra erre a műre. Sok egyéb passzussal nem értettem egyet a könyvben, de a fiatal balos aktivistákra vonatkozó malíciózus leírás különösen hamisnak tetszett: egybemosta a „wififelhő” alatt pillanatnak élő fiatalságot az igenis elkötelezett, dolgokkal komolyan foglalkozó aktivistákkal. Nem is beszélve arról, hogy Békés és Böcskei az – egyébként rendkívül találó kifejezést használva – hipszerbarokknak nevezett létforma ellenében a külvárosok kádárkori gyökértelenségben gyökeret eresztett féldecis-melegítős világában véli megtalálni a követendő, trú életformát – ez is egyfajta zsákutca.