„Félreértés ne essék, a hazai nemzetközi tanulmányok képzés nem tökéletes. Sőt, attól gyakran igen messze áll, ahogy azt a legtöbb jelenlegi vagy volt hallgató mondani szokta. Saját jogi majd nemzetközi tanulmányaim, illetve ötévnyi rendszeres külföldi oktatói tevékenység után határozottan egyetértek ezekkel a véleményekkel. Az okok sokrétűek, kezdve a már kivesézett elégtelen finanszírozási háttértől a gyakran megcsontosodott humánerőforráson keresztül egészen a merev állami akkreditációs elvárásokig. Épp ez utóbbi miatt is az elemi logika megcsúfolása és/vagy a hallgatóság értetlennek nézése a felsőoktatásért felelős államtitkár azon kijelentése, miszerint minőségi bajok vannak a nemzetközi tanulmányokkal. Hiszen közvetve-közvetlenül az állam hagyta jóvá az akkreditációs eljárás során a szak felépítését, az oktatók számát, minőségét stb. Ugyanezen szabályok miatt nem vagy alig lehet változtatni a tanrenden, és így fordulhat elő, hogy a 21. században bizony elvégezhetnek úgy öt évet a tanulók, hogy az Egyesült Államokról, Kínáról vagy Oroszországról egyáltalán nem hallgattak önálló tantárgyat. Persze, hiszen jelenleg kevéssé csábító az egyetemi oktatói munkakör, így a már meglévő oktatók szakterületéhez kell igazítani a kínált tárgyak körét, mint gombhoz a kabátot. Na de milyen az a kormányzati politika, amely baltáért nyúl, ha valakinek a homlokára száll egy légy?
Ehelyett tessék modernizálni a tananyagot és az oktatási módszereket, tessék kinevelni, megfizetni és megtartani a tehetséges fiatal oktatókat, és tessék erősíteni a versenyt a több intézményben folyó képzési programok között! Magyarországnak szüksége van az efféle végzettségű emberekre a diplomáciai-politikai szférában és az üzleti szektorban is. Egyrészt aki nem ismeri a világot, az nem ismeri saját hazáját és önmagát sem. Márpedig idehaza eleve komoly önismereti kihívással küzdünk, nem kellene ezt tovább mélyíteni. Másrészt meg kellene érteni, hogy megfelelő minőségbiztosítás mellett a nemzetközi tanulmányok szak nem romkocsmákban merengőket képezne, hanem a gazdasági szereplők számára fontos munkaerő-alapanyagot. Az elmúlt egy-két évtizedben végbement technológiai, munkavégzési és ebből fakadó oktatás módszertani fejlődés következtében ma már nem pusztán a lexikális tudást bebiflázó, illetve azt visszamondó végzettekre van szükség. Nyugati felsőoktatási intézményben már régóta olyan amerikai és európai akkreditációs elvárásoknak kell megfelelnünk, amely sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a hallgatók kompetenciáinak fejlesztésére, gyakorlat-orientált képzésére. Ennek egyik fő oka, hogy a felgyorsult technológiai fejlődés mellett már régóta lehetetlen megmondani, egyáltalán szükség lesz-e még azokra a szakmákra öt év múlva, ahová most a kormányzat szabályozási eszközökkel terelni akarja a magyar fiatalokat. (Nem lesz!)