Az, hogy vannak piaci szempontok is a magyar külpolitika homlokterében önmagában nem ellentétes a magyar nemzeti érdekekkel, hiszen Magyarországnak nagyon is érdeke, hogy aktív kereskedelemi kapcsolatai legyenek a világ többi részével, ugyanakkor amennyiben ezek a kereskedelmi kapcsolatok a hazai szabályozási környezet és az ország meglévő szövetségesi politikájával ellentétesek, fennáll a veszély, hogy az ebből származó haszon csak egy szűk elitet, nem pedig a magyarok többségét gazdagítja majd. Az aktív külkereskedelem szorgalmazása két előfeltételezésen alapul.
Az egyik, hogy mivel a magyar állam és a magyarországi tőke érdeke teljesen megegyezik, a magyarországi tőke kihelyezése erősíti az ország gazdaságát. A másik, hogy minél nagyobb számban jön be hazánkba a külföldi működő tőke, annál több munkahelyet teremt és annál több adóbevételünk lesz, végső soron pedig annál erősebb lesz gazdaságunk. Az első feltételezés azért nem felel meg a valóságnak, mert a tőkének nincs útlevele, a haszon adóparadicsomok és offshore cégeken keresztül kifolyik az országból. Ráadásul nagy magyar multinacionális cégek szinte nincsenek, még a MOL Nyrt. is többségben külföldi befektetők tulajdonában van.
Ugyanakkor, kétségtelen tény, hogy a kis és közepes vállalkozások exportja hasznos a nemzetgazdaság számára, de ezek jelenleg nagyrészt EU-s piacokon mérettetnek meg. Ha megnézzük Magyarország jelenlegi exportszerkezetét, azt látjuk, hogy a legnagyobb exporthányad az EU-s országokon kívül Oroszországba irányul, de az sem haladja meg az összes export 3,6%-át. Összességében exportunk körülbelül 75%-a az EU-n belülre irányul. Azzal a törekvéssel természetesen egyetértünk, hogy a diverzifikálás előnyünkre szolgálna, de az eredmények keleti nyitás ide vagy oda, nem nagyon mutatkoznak. Sőt, például az Ázsiába irányuló export 2012 és 2014 között csökkent. Ezzel szemben a prioritások között nem igen emlegetett, az amerikai kontinens országaiba irányuló kivitel 2012 és 2014 között határozottan megnőtt. persze nekem se kéne a termelési jelentések szintjén megrekednem, a lényeg csupán annyi, hogy amennyiben az Orbán kormány célja az EU-n kívüli export növelése, a KSH adatai alapján, az eddigi öt év nem nevezhető sikertörténetnek.
Nézzük meg, milyen árat fizettünk eddig ezért a jelenleg még kudarcos keleti nyitásért? Az export-import mutatók növelése érdekében a kormány új munkatörvénykönyvet írt, ami fokozta a magyar munkavállalókmunkajogi kiszolgáltatottságát. Lefelé tartó ár és bérversenyben látott lehetőséget arra, hogy felvegye a versenyt a környező országokkal. Bővülő stratégia partnerségi megállapodásokkal vonja ki a számára kedvező multinacionális cégeket a közteherviselés alól. Verbális konfrontációkat vállal az Egyesült Államokkal, és az EU-val, amit most az Iszlám Állam elleni katonai beavatkozással próbál kiegyenlíteni. Itt azért jegyezzük meg, hogy a TTIP/CETA kapcsán például látszik, hogy a konfrontáció csak felszínen húzódik, és a lényegi gazdasági érdeket érintő mélyrétegekben egyetértés van.
Mindennek ellenére, azt természetesen senki sem vitatja, hogy a külpolitikának igenis egyik feladata a magyar cégek és befektetések piaci szerepvállalásának könnyítése. Amit kifogásolunk, az mindösszesen az, hogy a jelen geopolitikai helyzetben, amikor egyik szomszédunknál háború dúl, amikor az Európai Unió gazdasága szerkezeti válságban van, amikor az európai autonómia mozgalmak jelentősége ennyire megnőtt, amikor a Közel-keleten nagyarányú átrendeződés várható, akkor életszerűtlen, hogy a magyar külpolitika célja kimerüljön a piacszerzés erőltetésében. Már csak azért sem korlátozódhat a piacszerzésre, mert hiányzik hozzá az a geopolitikai stabilitás, amire a piacszerzési politikát építeni lehetne. Jól látszik ez abból, hogy a keleti-nyitás bejelentése és a Brüsszellel való szimbolikus konfliktusvállalás ellenére ,a szankciók hatására visszaesett az Oroszországgal folytatott magyar kereskedelem.