A francia tragédia újabb szeg az Európában élő muszlimok és nem muszlimok közti párbeszéd koporsójában. Hiába özönlenek most az iszlám világból és a nyugati muszlim közösségek irányából egyaránt az együttérző, gyilkosságokat elítélő nyilatkozatok, a méltán felháborodott közvélemény egyre kevésbé lát árnyalatokat. Az európaiak szemében a „muszlim”, legyen szó vallását nem gyakorló törökről, szenegáli szúfiról, iráni síitáról vagy málikita marokkóiról, mindinkább egy heterogén masszává áll össze. A radikális őrültek pedig mindent megtesznek, hogy ezt a képzetet igazolják.
Hiába magyarázzák a vallástudók, hogy az iszlámnál – mint bármely vallásnál általában – csupán olvasattól függ, hogy a háború vagy a béke vallása-e. Hiába ecsetelik a hozzáértők, hogy a muszlim vezetők európai színtéren folytatott harca továbbra sem a Nyugat, hanem elsősorban az európai muszlim közvélemény uralásáért megy. Nem az őslakók közül toboroznak, hanem egymás soraiból csábítanak át híveket. Hiába köztudott muszlim körökben, hogy a török finanszírozású Kölni nagymecset nem a közeli katolikus katedrálisnál, hanem a többi, szaúdi, iráni, marokkói pénzből épült mecsetnél szeretne magasabbra emelkedni. Hiába támasztják alá kutatások, hogy a reális demográfiai mutatók szerint a muszlimok 2050-re sem érik el Nyugat-Európában a 20 százalékot.
Hiába egyértelmű, hogy a radikális őrültek támogatottsága százalékokban sem mérhető. Hiába bizonygatják statisztikákkal a hatóságok, hogy a potenciális veszélyt jelentő személyekről legtöbb bejelentés nem francia házmesterektől vagy német nyugdíjasoktól, hanem a muszlim közösségeken belülről érkezik. Hála a Kouachi testvérekhez hasonló pszichopatáknak, a közvélemény egyre kevésbé vevő az efféle nüanszokra. Az iszlamofób véleményformálók a francia Nemzeti Fronttól a Holland Szabadságpárton át a német PEGIDA-ig nem kíváncsiak az összetett valóságra. Nekik Mohamed Attákra, al-Bagdádikra, habzó szájú fanatikusokra és autókat gyújtogató suhancokra van szükségük. És sajnos jócskán akad belőlük is.
Növekvő távolság
Az őslakók és muszlimok közti szakadék napról-napra nő. A párizsi gyilkosságig a nyugati műveltségű, lakóhelyüket hazájuknak tekintő muszlimok egyfajta hidat jelenthettek a táborok között. Hídnak lenni azonban egyre kevésbé hálás feladat. Békeidőben is sáros bakancsok taposnak rajta, ha pedig kitör a háború, őt robbantják fel elsőként. Az egyre növekvő muszlim-ellenes nyilvánosságban csakis olyanok kaphatnak teret, akik beleillenek a fekete-fehér narratívákba. Salman Rushdiek, Ayaan Hirsi-Alik és Mosab „Hamasz gyermeke” Youssefek kellenek, akik miután szakítottak eredeti kultúrájukkal, bőrszínükkel hajlandóak tanúsítani, hogy az iszlamofóbiának sincs köze a politikailag inkorrekt rasszizmushoz. A mérsékelt, hagyományaikat privátban ápoló muszlimok, mint amilyen a Kouachi testvérek által kivégzett egyik rendőr, Ahmed Merabet volt, nem férnek bele a narratívába.