The Guardian: Nagy bajban Európa két vezető hatalma
A brit lap szerint ha Párizs és Berlin képtelen komoly politikai döntéseket hozni erős kormányok hiányában, az Unió hónapokig vagy még tovább is mocsárban vergődhet.
Olyan megoldást kellett kidolgozni, ami lehetővé teszi, hogy a külföldiektől beszedjék az autópályadíjat, míg a németek megússzák az új közterhet.
„Nyilvánvalóan az Európai Unió jogába ütközik egy olyan szabályozás, ami a külföldi állampolgárok számára fizetőssé teszi az úthasználatot, míg a németeknek továbbra is ingyenes használatot biztosít. Leegyszerűsítve a kérdést: vagy mindenki fizessen, vagy senkinek ne kelljen fizetnie.
Ezért olyan megoldást kellett kidolgozni, ami lehetővé teszi, hogy a külföldiektől beszedjék az autópályadíjat, míg a németek megússzák az új közterhet. A problémát úgy oldja fel a 2014. december 17-én elfogadott szabályozás, hogy mindenkinek meg kell fizetnie az útdíjat (tehát a németeknek és a külföldieknek egyaránt), azonban a németek visszakapják a hivatalosan infrastuktúra-hozzájárulásnak (Infrastrukturabgabe) nevezett közterhet a gépjárműadó (Kfz-Steuer) jóváírás formájában. Vagyis ha eddig egy német autótulajdonos évi 300 euró gépjárműadót fizetett, és 2016-tól 100 euró útdíjat kell fizetnie, akkor a gépjárműadóját 100 euróval csökkentik (200 euróra), és végeredményben ugyanannyit fog fizetni 2016-ban, mint korábban (300 eurót). A külföldiek azonban természetesen semmilyen kompenzációt, vagy jóváírást nem kapnak, nekik meg kell fizetniük az autópályák használatát.
Tehát amíg 2016-tól a németeknek évente kell majd fizetni az utak és autópályák használatáért, addig a külföldi autósoknak az autópálya használatért kell fizetni, 10-napos, két hónapos, vagy éves matrica vásárlásával. A kormány számításai szerint a németek 3 milliárd eurót fognak évente fizetni, amit a gépjárműadó-jóváírás formájában vissza is kapnak. A külföldiek évi 700 millió eurót fognak befizetni, amiből az ellenőrző rendszer kiépítését tudják fedezni (195 millió euró), míg a fennmaradó 500 millió eurót teljes egészében a német utak fejlesztésére és építésére fogják felhasználni.”