A tizenéves korszakomat szinte szimbolikusan keretezi az, hogy születésnapjaim egybeesnek a német újraegyesítés ünnepnapjaival; míg a szeptember 11-ei terrortámadás az egyetemi tanulmányaim első napjaiban történt: hétfőn kezdődtek az első előadások, kedden délután már leesett állal és tágra nyílt szemmel néztük a tornyokba csapódó repülőket. Ha a német újraegyesítés a kilencvenes évek szimbolikus nyitánya, akkor 9/11 a szimbolikus lezárása lehet az évtizednek − ami után már valami más, valami nyomasztóbb, pesszimistább, szürkébb, unalmasabb korszak kezdődött el. Ahogy Kollár Dánieltől a könyvben olvashatjuk: „Ez lehetett az a sokk, ami aztán elhozta az abból való kijózanodást, hogy mindig minden a jó irányba halad, bővül és fejlődik”.
Mert akárhogy is hámozzuk le a gyerekkor és ifjúság minden nemzedékre igaz közös jellemzőit, a kilencvenes évek tényleg önmagában is egy friss, derűs, optimista, jövőbe tekintő, színes-szagos, izgalmas korszak volt. „Nagyon nagy szerencsénk van, hogy a '90-es években nőttünk fel” − mondja Békés Márton a könyvben. Különösen a világ innenső fertályában volt nagy hatása ennek az évtizednek, hiszen akkor szabadultunk ki a Vasfüggöny mögül. Nem elég, hogy tizenévesként természetszerűleg évről évre nyílt ki számunkra a világ, miközben fejlődött a tudatunk − ez történt az egész nemzettel és a szomszédos népekkel is. Zabolátlan, szabadság-mámoros, de ugyanakkor bizonytalan és feszült időszak volt ez Magyarország számára − mintha az egész nemzet olyan kamasz lett volna, mint mi magunk voltunk akkoriban. Ránk szabadult a reklámok, a szabad piacok és a szabad utazások világa; óvatlanul, de annál lelkesebben rohantunk bele a fogyasztás hedonizmusába, a marketinggel is megtámogatott szubkultúrák labirintusába. És élveztük.
És talán először az évszázadok során mi, kölykök tanítottunk dolgokat az idősebbeknek, gondoljunk csak a számítógépek használatára. „Nem tudom, korábban volt-e olyan dolog, amit a gyerkőc tanított az öregapjának” − mondja a könyvben Böszörményi Nagy Gergely. A virtuális világ már akkor be-bekopogott hozzánk, de hol volt még a mindent behálózó internet, az örökké online létre csábító okostelefonok korszaka? Mi vagyunk az utolsó nemzedék, aki még emlékezik az internet és a mobiltelefonok előtti korra, sőt, még arra is, hogy hétfőn nem volt tévéadás. Mintha egy évszázada lett volna.
A Kilencvenizmus ehhez hasonló témákkal foglalkozik öt akkori kölyök, öt mai fiatal felnőtt sztorijain, visszaemlékezésein keresztül. Hol nagyokat bólogatunk, hol csóváljuk a fejünket − talán mert néha találva érezzük magunkat. „A '90-es éveknek még létezett saját korszelleme, ami ízlés szerint megítélhetően, de kétségtelenül betöltötte a teret. A retróra akkor lett szükség, amikor a világ kiüresedett: a 2000-es évektől hiányzó korszellem pótléka a retró iránti kényszeres vonzalom” − véli egy helyen Böszörményi Nagy Gergő. Valahogy így. Ugyan a kilencvenes évek távolról sem volt olyan egységesen meghatározható, mindent és mindenkit átfogó jelenség, mint mondjuk a hatvanas évek voltak; nem hívtuk magunkat sem nagy, sem kis generációnak; de a mából visszatekintve tényleg egy − a maga fragmentáltságán, színességén, szagosságán, bizonytalanságán túlmutató − sajátos, egyedi korszak volt. Amiben nem hogy mi, ifjú és öregebb tömegek, de még a legnagyobb világmegfejtők is azt hitték, hogy itt a korlátlan növekedés, a megállíthatatlan gyarapodás, a minden nappal békésebb, áramvonalasabb, szebb jövő korszaka.
S hogy ez a korszak mikből állt össze, arról szól a Kilencvenizmus. Távolról sem tételek, verdiktek, karcos ítéletek formájában. Csak tétován, töredezetten egymásból építkező, egymással feleselő gondolatfutamok és -foszlányok formájában. Pont úgy, ahogy a kilencvenes évek a fejünkben élnek mai, még töredezettebb, még bizonytalanabb, még technicizáltabb, de cserébe optimizmustól és pozitív jövőképektől is megszabadított korunkban.
Tudjátok, mit? Kár, hogy vége a kilencvenes éveknek, és nem jönnek újra el.