Az új összetételű, elsősorban kerületi polgármesterekből álló közgyűlés azonban új feladatok elé állítja a főpolgármestert. A konszenzusteremtés kényszere ezért érdekegyeztető képességeket is megkövetel. Ebben a tekintetben a választás teljes vakrepülés, noha az esélyesnek tartott Tarlós óbudai polgármesterként korábban szerzett némi jártasságot ebben is.
Mivel a Budapest előtt álló feladatokról – a tisztaság, rend, fejlődés plakátigazságain túl nincs is áttekintése a választónak, a kerületi polgármester és képviselő kiválasztásakor érezheti, hogy érdemben részese lehet az őt körülvevő dolgok alakításának. Bár a helyi polgármester is az Olümposz magasságában lakozik az egyszeri választó perspektívájából nézve, lelógó nadrágszára még épp elérhető, megcibálható, mondhatnánk, a lakossági események helyi sztárjai ők. A sikeres polgármester a legapróbb részletekig látja kerületének gondjait, ismeri szociológiai összetételét, a fejlesztésre váró területeket, éleslátása viszont a kerülethatáron elakad. A közvélemény-kutatók által mért pártpreferenciák korántsem mérvadóak egy-egy polgármester megítélésekor: személyes szimpátiák, találkozások, a polgármesterjelölt gesztusai, helyi kötődései a meghatározók. Egy-egy kerület vezetőjétől a választói saját városrészük érdekérvényesítését várják, nem a szomszéd kerületét, nem Budakesziét. Ebből adódóan érdekes kérdés, hogy az új fővárosi közgyűlésben a frakciófegyelem vagy az egyes kerületeket összekötő/elválasztó ügyek mentén alakul-e front, vagy épp az érdekközösségek alkalmi koalíciója lesz a jellemző. A magunk részéről itt a fociból már jól ismert lendületes Újpest-Ferencváros szikrázásokra számítunk.
Az aktuálisan Csepelen, Pestszentőrincen vagy Angyalföldön állandó lakcímen tanyázó budapesti polgár – ha egyáltalán elmegy szavazni – a voksát helyi identitása alapján adja le. Ez a magatartás semmiben sem különbözik attól az öntudattól, amely a pécsiek tüke hagyományainak vagy a balassagyarmati civilek városszeretetének is az alapja.