*
Mindannak, amit az emberiség szerencsétlenebb része megélt Lenin és bűntársai hatalomra jutása óta, Marx volt az egyik megtervezője. Bárhogyan forgatjuk is: a kommunista bűnök a marxi tanokból logikusan következtek. Nincs mentség. Marx kétségtelenné tette, hogy a körzővel és vonalzóval tervezett szép új világ felépítése során nem riad vissza a tömeges emberáldozatoktól sem. Követői – amikor milliókat mészároltak le – híven követték mesterük tanainak szellemét: Halál a burzsoákra! és persze – biztos ami biztos – az asszonyaikra és a gyerekeikre is; azt pedig, hogy ki a burzsoá, mi mondjuk meg. Marx és követői „igazságos” társadalmat akartak, és mi sem jellemzőbb szellemi teljesítményükre, mint az, hogy ezzel sikerült talán a legigazságtalanabb, gyilkos rezsimet felépíteni. Az pedig már a lelkiismeretükre jellemző, hogy ez mennyire nem zavarta őket. Régóta folyik persze a mítoszgyártás, mely szerint az alapítók jót akartak, mi több jól is akarták, és csak a megvalósítók voltak méltatlanok az eszméhez. A megvalósítás során „hibákat” követtek el – minő finom megfogalmazása ártatlanok millióinak lemészárlására! – de az elv, az helyes és jogos volt.
Ez azonban – a többi libi mítoszhoz hasonlóan – egyszerűen nem igaz. A baloldal alapító apái és anyái hajlamosak voltak a forradalmi gondolkodásra, s ha kell, az erőszakra, nem zavarta őket annak gondolata, hogy mennyi ártatlan kerül majd a forradalom fogaskerekei közé. Mindannyiuk egyik szellemi ősével, Machiavellivel együtt vallották, hogy létezik külön erkölcs a „nép” és a „nagyok” – Machiavelli terminológiájával a „popolo” és a „grandi” – számára, hogy a nagy, végső cél, az igazán erkölcsös társadalom felépítése érdekében minden erkölcstelenség megengedett. A „nagyok” alatt, nem meglepő módon, magukat értették természetesen. Lukács György a „Taktika és etika” című szösszenetében Hebbel Juditjának szavait idézi a tömeggyilkosságok etikai problémájának baloldali olvasatával kapcsolatban: „És, hogy ha Isten közém és a nekem rendelt tett közé a bűnt helyezte volna – ki vagyok én, hogy ez alól magamat kivonhatnám?” És valóban: a nekik rendelt tett és közöttük a bűn volt, és ők nem riadtak vissza tőle.
Egy olyan világban, amely – akár csak részben is – le akar és el akar számolni a múlt bűneivel, nyilván nincs helye Marx szobrának, különösen olyan helyen, ahol tapasztalatlan és fogékony fiatalokra tekint le. Mert a harc – a „Dimitrov téri fiúk” és eszmetársaik szemében is – a fiatalok lelkéért folyik. A szobor pedig továbbra is haragvó arccal tekint le a maradásáért tüntető aktivistákra és megmondóemberekre, az ilyen eseményekről elmaradhatatlan TGM-re és természetesen Krausz Tamásra. Bal kezében felütött könyv, jobbjával, mintha a levesét sózná, jelenléte pedig sugallja a másik nagy forradalmár, Adolf Hitler szavait: „Ha ők nem jönnek közénk, nem számít. Gyermekeik már a mieink.”
És tényleg. Ha nem figyelünk oda.