Schmidt

2014. július 09. 18:49

Schmidt Máriának a Heti Válasz 26. számában megjelent írása provokáció és hadüzenet. A szerző átlépett egy határt, s jobb, ha tisztán látjuk, mi ez a határ.

2014. július 09. 18:49
Kovács M. Mária
Népszabadság

Valójában a szerzőnek nem hiányoznak a vitapartnerek. Ő nem is kíván vitatkozni. Az emlékműről szóló vitát »áldatlannak« és »meddőnek« mondja. Arra viszont, hogy miért is lenne meddő ez a vita, nem tér ki. Mert akkor azt is el kellene mondania, hogy a hatóság soha, egyetlen napig nem tartotta megvitathatónak az emlékmű tervét: a látványtervet és a hivatalos szöveges leírást minden nyilvános előzmény vagy előzetes vita nélkül jelentették be. Azt, hogy az emlékmű nyilvánosságra jutott terve kész tény, maga a kormányfő is megerősítette, amikor egyik levelében rejtélyesen úgy fogalmazott, hogy az emlékmű vonatkozásában »nincs mozgástere«. Hogy értsük ezt? Ki az, vagy kik azok, akik korlátozzák a kormányfő mozgásterét?

Akárhogy is, vitáról soha nem volt szó. A szerző szerint erre nincs is szükség, a megszállási emlékművel semmi baj nincsen. A szobrot ő a »megbékélés« emlékművének látja. De vajon ki békül meg kivel? És egyáltalán, a megbékélés gondolata mikor, kiben és miért merült fel?

Hiszen egészen 2014 januárjáig – éppen az emlékmű tervének publikálásáig – a holokauszt évfordulójára emlékező közösség és a hatóságok között egyáltalán nem volt szokatlanul kirívó, nagy békétlenség. De bármit jelentsen is a »megbékélés«, vajon e »békés« szándékot hogyan szolgálhatja egy kétes esztétikai értékű szobor, amelyet titokban terveznek el, és bárminemű szakmai vagy társadalmi vita nélkül építenek fel? És hogyan szolgálhatja ezt a hivatalos műleírás, amely szerint Magyarország a német megszállás idején Gábriel arkangyalhoz foghatóan ártatlan volt? (...)

Az emlékmű ellenzőit hazaárulással vádolja meg és azzal, hogy »előnyökre váltható kiváltságnak szeretnék tekinteni felmenőik tragikus sorsát«, s ezzel a »magatartásukkal kizárják magukat nemzeti közösségünkből«. A szerző ezzel egyben azt is állítja, jogában és módjában áll meghatározni, ki az, aki a nemzeti közösséghez tartozik és ki az, aki nem. Cikkével most ebből a közösségből azokat zárja ki, akik nem értenek vele egyet.
Antiszemitizmusról lenne szó? A kérdés megválaszolásához fel kell idéznünk, hogyan ír a szerző a holokausztról, mert szerintem ebben a kérdésben is átlépett egy határt.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 88 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2014. július 10. 12:56
Izraelben élő /de Budapesten született Naftali Kraus: ..„Eljött az idő, hogy kimondjuk az igazat: Horthy, a korlátolt magyar kurtanemes, nem volt rosszabb, mint Kun Béla és Rákosi. Mármint a zsidóknak. A magyaroknak jobb volt. Ha szobrot akarnak állitani neki – állitsanak kedvükre. Lovon (de ez legyen fehér!) vagy akár egy csatahajón. Semmi közünk hozzá. A Sip utca jobban tenné ha a zsidó neveléssel foglalkozna. Ha azon lenne, hogy a ’rabbik’ – rabbik legyenek és a zsidókat ne csak az antiszemitáktól való félelem tegye zsidóvá. Ez persze sokkal nehezebb mint Horthyról írogatni.”
catalina9
2014. július 10. 12:52
Logogrif [Hozzászóló kiszűrése] 2014. július 10. 09:07 -Ez volt az eszmeisége ami minden továbbit,amit tett vagy nem tett megalapozott...." No meg ez! Jászi Oszkár: "...Ez a kommunista átlagtípus némi részben feleletet ad arra a kérdésre, hogy miért került ki a kommunista vezérkarnak legalábbis 95%-a a zsidóságból? Kétségtelen, hogy az általam vázolt minden ízében racionalista és amoralista lelki tipus a zsidóság faji, vagy történelmileg kifejlett átlagtípusával szembetűnő hasonlóságokat mutat: az ösztönélettől és természettől való elváltság, a tradíciók hiánya, a gőgős exluzivitás, a messianisztikus hivatás, az ellenvéleményekkel szembeni türelmetlenség, a materialista hedonika túltengése…mindkét tipusnál közös.."
catalina9
2014. július 10. 12:49
Karsai László "történész" "...Karsai László történész több angol nyelvű honlapon is olyan "eredeti dokumentumot" tett közre, amelyekről az olvasók kiderítették: tíz évnél is később készült, és egy film, a Budapesti tavasz werkfotója. Ráadásul a képaláírás sem felel meg a valóságnak, mert a filmben nem nyilas igazoltatásról volt szó, sőt egészen más szituációban került a filmbe ez a két nyilas karszalagos szereplő...."
OberEnnsinnen
2014. július 10. 11:15
A Népszabadságban már Karsai László "történész" azt terjeszti: Koszorús László zsidógyűlölő és tulajdonképpen -megsemmisítő volt. Karsai László történész. Kíváncsi vagyok: Hányan fognak tőle elhatárolódni. Azok közül, akiknek felmenői Koszorús László kiállása révén maradtak életben, lesz-e egy is, aki kiáll Koszorús mellett, Karsai "történész" ellenében?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!