Egyértelműnek tűnik, hogy miért azt a megoldást választotta a jogalkotó, amit: ha azt mondaná, hogy doktori nélkül is lehet mondjuk a TE-n oktatni, azzal csak az oktatás lehetőségét teremtette volna meg a doktorival nem rendelkező, ugyanakkor kiemelkedő sportolók számára. Így viszont, hogy a PhD-vel egyenrangúként ismeri el az olimpiai érmet, a fontosabb egyetemi pozíciókra is megnyílik előttük az út, amelyeknek szinte mindegyike PhD-hez kötött.
A felsőoktatás más területein ugyanis már tanársegéd is csak az lehet, aki a doktori képzést legalább megkezdte, és ezt legfeljebb tizenkét éven belül be is kell fejeznie, ha továbbra is oktatni akar. Persze az egyetemi karrierre vágyó olimpiai bajnokokat nyilván nem a 120 ezer forintos tanársegédi fizetés hozza lázba; docenstől, pláne egyetemi tanártól felfelé viszont egyre jobban fizetnek, ezen pozíciók pedig egyértelműen PhD-hez kötöttek a felsőoktatási törvény szerint. A dékánról meg a rektorról nem is beszélve.
Ami miatt a törvényjavaslat a „Lex Mocsai” becenevet kapta, az kétségtelenül az a kitétel, amely a TE rektorát felmenti a rektorokra általában irányadó követelmények alól: vagyis, hogy az egyetemen szerzett vezetési, szervezési ismeretekkel, gyakorlattal és legalább egy középfokú nyelvvizsgával rendelkezzen, valamint korábban legalább docensi munkakörben dolgozzon.
Az oké, hogy tesis kar, de azért egy rektortól már hadd várja el bárki – például az egyszeri egyetemista, aki nyelvvizsga nélkül többnyire nem is kap diplomát –, hogy legalább egy idegen nyelvet úgy-ahogy beszéljen, és legyen valami fogalma attól, miként működik egy egyetem.
Sajnos azonban a jogalkotó a rossz végén fogta meg azt az amúgy életszerű problémát, hogy tesiszakon ne kelljen már minden tanárnak PhD. Ahelyett, hogy csak annyit tennének lehetővé: tapasztalt és elismert, de tudományosan nem kvalifikált szakemberek egyetemen oktathassanak – amivel maximálisan egyetértek –, sajnos inkább a „katedrát és potya állást a haveroknak”-hozzáállást tükrözi az új szabályozás. A tapasztalataik átadására „mezei” oktatóként is lenne lehetőségük az érintetteknek; sőt óraadóként lett volna eddig is. Azonban az „olimpiai érem olyan, mint a PhD”-szabály nem csak azoknak a munkáját kicsinyíti le, akik tényleg megszerezték a doktori fokozatot,; de egyúttal olyanoknak teszi lehetővé az egyetemi vezetésben (és nem csak az oktatásban!) való részvételt, akik ugyan jó gyakorlati szakemberek, de nincs egyetemi tapasztalatuk – a vezetésben pedig ez nem ártana.