Ami miatt a törvényjavaslat a „Lex Mocsai” becenevet kapta, az kétségtelenül az a kitétel, amely a TE rektorát felmenti a rektorokra általában irányadó követelmények alól: vagyis, hogy az egyetemen szerzett vezetési, szervezési ismeretekkel, gyakorlattal és legalább egy középfokú nyelvvizsgával rendelkezzen, valamint korábban legalább docensi munkakörben dolgozzon.
Az oké, hogy tesis kar, de azért egy rektortól már hadd várja el bárki – például az egyszeri egyetemista, aki nyelvvizsga nélkül többnyire nem is kap diplomát –, hogy legalább egy idegen nyelvet úgy-ahogy beszéljen, és legyen valami fogalma attól, miként működik egy egyetem.
Sajnos azonban a jogalkotó a rossz végén fogta meg azt az amúgy életszerű problémát, hogy tesiszakon ne kelljen már minden tanárnak PhD. Ahelyett, hogy csak annyit tennének lehetővé: tapasztalt és elismert, de tudományosan nem kvalifikált szakemberek egyetemen oktathassanak – amivel maximálisan egyetértek –, sajnos inkább a „katedrát és potya állást a haveroknak”-hozzáállást tükrözi az új szabályozás. A tapasztalataik átadására „mezei” oktatóként is lenne lehetőségük az érintetteknek; sőt óraadóként lett volna eddig is. Azonban az „olimpiai érem olyan, mint a PhD”-szabály nem csak azoknak a munkáját kicsinyíti le, akik tényleg megszerezték a doktori fokozatot,; de egyúttal olyanoknak teszi lehetővé az egyetemi vezetésben (és nem csak az oktatásban!) való részvételt, akik ugyan jó gyakorlati szakemberek, de nincs egyetemi tapasztalatuk – a vezetésben pedig ez nem ártana.
Persze a magyar felsőoktatás rég úgy rossz, ahogy van, és egy Mocsai vagy egy Schmitt már remélhetőleg csak csekély mértékben ronthat a helyzeten. Úgy tűnik, a tudományos fokozattal és egyetemi tapasztalattal rendelkező rektorok és dékánok sem tudják megállítani a rendszer piacosítását és a színvonal hanyatlását: azt a folyamatot, hogy a hallgató fizet, ezért nem buktatják meg, mert a végén még elmegy és másnak fog fizetni.
Színvonalas felsőoktatás akkor lesz elsősorban, ha az egyetemeknek nem a hallgatók pénzétől függ a fennmaradása, hanem megtehetik, hogy válogatnak: így alakulhat ki egy minőségi verseny. De azért az sem ártana, ha nem a haveroknak adnák a vezető posztokat − akiknek mondjuk egy-egy korábbi bravúros teljesítményéért „kvázi-doktori címet” és így az „akadémikus” lehetőségek tárházát adományozta most mégis a jogalkotó. Mert a címek, tisztségek és felesleges papírok országában nem az számít ugye, hogy valaki mit és hogyan oktat egy egyetemen vagy főiskolán, hanem, hogy Dr. „docensként” vagy Dr. „egyetemi tanárként” teszi ezt.