Elsüllyedt és kivilágítatlan hajók a Kékszalagon

2014. július 11. 10:44

Három olyan hajóról tudunk, amelyek vagy a nádasban vagy víz alatt vannak. Mintegy két tucatnyi hajó érintett árboctörésben, 25-30-nak sérült a vászna, néhánynak a kormánya törött el. Interjú.

2014. július 11. 10:44
Bagyó Sándor
Kékszalag

„- Folynak a munkálatok, és van néhány olyan hajó, amelyet majd a szél enyhülése után tudunk kivontatni a partra. Hiszen a versenyt megelőző kormányosértekezleteken (három ilyen is zajlott a rendezvénysátorban a nevezéskor, a versenyt megelőző napon) felhívta a versenyzők figyelmét arra, hogy az eszközmentés másodlagos kérdés lesz , és csak akkor fogunk eszközöket is menteni, ha a rajtuk lévő szemlyzet másképp nem hozható biztonságos helyzetbe. Eddig körülbelül 25-30 hajót tudtunk kivontatni. Voltak olyan hajók, ahonnan a személyzetet lementettük, és a hajók ott maradtak. Három olyan hajóról tudunk, amelyek vagy a nádasban vagy víz alatt vannak. Mintegy két tucatnyi hajó érintett árboctörésben, 25-30-nak sérült a vászna, néhánynak a kormánya törött el. De ez teljesen természetes dolog, hiszen itt 522 résztvevőből ért ennyit baleset. Egy bicikliversenyen, vagy autóversenyen is a szalagkorlátnak ütköznek...

- Történt-e személyi sérülés?

- Három könnyű sérülés történt. Egy személyt kézfej sérülés gyanújával küldtünk kórházba, volt egy váll rándulás, és horzsolások. VAlakit megcsapott a bum, de saját lábán érkezett és viccesen mesélte az esetet. Természetesen őt is elküldtük a kórházba orvosi ellenőrzésre. De ami nagyon fontos, eltűnt személy nincs!

- Mentési szempontból milyen volt ez az éjszaka, összehasonlítva a 2011-essel?

- Akkor körülbelül kétszer ennyi embert kellett a hajókról lementeni, vagyis az idei enyhébbnek tűnik. A versenyzőknek ugyanakkor kellemetlenebb éjszaka lehetett ez a mostani, mert előbb egy kiadós eső áztatta és fárasztotta őket, és ezt követte a szél bekeményedése.

- Most is sokan voltak felkészületlenek?

- Sajnos igen, akadt olyan, akinek jelentkezésekor még telefonon szóltunk, hogy a sodrodó hajóját fékezőhorgonnyal lassítsa, és a válaszuk az volt, hogy »Na, azt felejtsétek el!« De én elsősorban azt emelném ki, hogy akadt olyan ütközés és ebből fakadó mentési szükséglet, amikor az egyik ütköző kivilágítatlanul hajózott. Nagyon sok hajón nem égtek a navigációs fények. Ők tulajdonképpen nem is kerülhettek volna veszélybe, ha a szabályokat (Nem csak a versenyzés, de a hajózás szabályait) betartva, naplemente után kiálltak volna a versenyből.

- Nehezítette más is a mentést vagy a hajózást?

- A Zamárdiban zajló Balaton Sound az erős fényeivel nagyon zavarta a Tihanyi-csövön áthajózókat. Ha a teljes sötétségben valahol erős fények vannak, az szinte lehetetlenné teszi a látást a sötét részeken. Erre a veszélyre, ennek a lehetőségére egyébként felhívtam a versenyzők figyelmét a skipperértekezleteken is a nevezés napján. Sajnos igazam lett, többen panaszkodtak erre.

- Internetes hozzászólásokban lehetett olyet olvasni, hogy mekkora hiba volt ezen a napon rendeznii a Kékszalagot... Bár tudom, hogy az internetes hozzászolásokkal csak egy bizonyos színvonal felett érdemes foglalkozni.

- A Kékszalag egy kihívás, nagy feladat. Ilyen versenynek született, ilyen volt mindig. Nem csak a rekordról, a leggyorsabbakról szól. Rajt után nem lehet a pályát rövidíteni, és a versenyrendezőség már nem is szakíthatja meg. Maximum 48 óra alatt kell körbe érni a tavon kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül. Minden hajóban a skippernek kell tudnia, hogy mire képes az eszköze és legénysége, és ennek szellemében kell döntenie a verseny feladásáról vagy folytatásáról. Technikai sport. Érhet valakit baleset műszaki okokból is, de ez egy technikai sport, ez is benne van a pakliban.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ángyán Páván
2014. augusztus 01. 13:32
Amikor a massza olyan eszközökhöz fér hozzá, amelyhez még nem jutott el az evoluciós lajtorján.
Locassen
2014. augusztus 01. 13:31
Pedig nekik van igazuk, ez a fenti kis interjú tökéletesen megmutatja, hogy a gazdagság a piacgazdaságban jellemzően nem az egyéni kiválóság eredménye. Őszintén szólva teljesen helyénvalónak tartanám, ha az ilyen türhő parvenü tökfilkókat hagynák megfulladni a Balatonban, a vagyonukat lefoglalná az állam és lélegeztetőgépeket venne rajta, ha kell, ha nem.
Autofocus
2014. augusztus 01. 13:31
Ez mindig is így volt, a mezőny 5-600 hajójából kb 8-10 veszi igazán komolyan a versenyt, a többi kocahajós, a legalja pedig csak lerészegedni megy a Kékszalagra, mert az olyan trendi hogy felhajtott gallérú halványrózsaszín piképólóban hajóról hányják tele a Balatont.
skorpio
2014. augusztus 01. 13:30
Remélem úszni azért tudnak, ha már vitorlázás nem megy.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!