Folyamatos támadás alatt a szuverenitásunk – interjú Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel
Mi várható a soros elnökségtől az igazságügy területén? Mit gondol az uniós vitákról? Mit tehetünk Európa és hazánk versenyképességéért?
Három olyan hajóról tudunk, amelyek vagy a nádasban vagy víz alatt vannak. Mintegy két tucatnyi hajó érintett árboctörésben, 25-30-nak sérült a vászna, néhánynak a kormánya törött el. Interjú.
„- Folynak a munkálatok, és van néhány olyan hajó, amelyet majd a szél enyhülése után tudunk kivontatni a partra. Hiszen a versenyt megelőző kormányosértekezleteken (három ilyen is zajlott a rendezvénysátorban a nevezéskor, a versenyt megelőző napon) felhívta a versenyzők figyelmét arra, hogy az eszközmentés másodlagos kérdés lesz , és csak akkor fogunk eszközöket is menteni, ha a rajtuk lévő szemlyzet másképp nem hozható biztonságos helyzetbe. Eddig körülbelül 25-30 hajót tudtunk kivontatni. Voltak olyan hajók, ahonnan a személyzetet lementettük, és a hajók ott maradtak. Három olyan hajóról tudunk, amelyek vagy a nádasban vagy víz alatt vannak. Mintegy két tucatnyi hajó érintett árboctörésben, 25-30-nak sérült a vászna, néhánynak a kormánya törött el. De ez teljesen természetes dolog, hiszen itt 522 résztvevőből ért ennyit baleset. Egy bicikliversenyen, vagy autóversenyen is a szalagkorlátnak ütköznek...
- Történt-e személyi sérülés?
- Három könnyű sérülés történt. Egy személyt kézfej sérülés gyanújával küldtünk kórházba, volt egy váll rándulás, és horzsolások. VAlakit megcsapott a bum, de saját lábán érkezett és viccesen mesélte az esetet. Természetesen őt is elküldtük a kórházba orvosi ellenőrzésre. De ami nagyon fontos, eltűnt személy nincs!
- Mentési szempontból milyen volt ez az éjszaka, összehasonlítva a 2011-essel?
- Akkor körülbelül kétszer ennyi embert kellett a hajókról lementeni, vagyis az idei enyhébbnek tűnik. A versenyzőknek ugyanakkor kellemetlenebb éjszaka lehetett ez a mostani, mert előbb egy kiadós eső áztatta és fárasztotta őket, és ezt követte a szél bekeményedése.
- Most is sokan voltak felkészületlenek?
- Sajnos igen, akadt olyan, akinek jelentkezésekor még telefonon szóltunk, hogy a sodrodó hajóját fékezőhorgonnyal lassítsa, és a válaszuk az volt, hogy »Na, azt felejtsétek el!« De én elsősorban azt emelném ki, hogy akadt olyan ütközés és ebből fakadó mentési szükséglet, amikor az egyik ütköző kivilágítatlanul hajózott. Nagyon sok hajón nem égtek a navigációs fények. Ők tulajdonképpen nem is kerülhettek volna veszélybe, ha a szabályokat (Nem csak a versenyzés, de a hajózás szabályait) betartva, naplemente után kiálltak volna a versenyből.
- Nehezítette más is a mentést vagy a hajózást?
- A Zamárdiban zajló Balaton Sound az erős fényeivel nagyon zavarta a Tihanyi-csövön áthajózókat. Ha a teljes sötétségben valahol erős fények vannak, az szinte lehetetlenné teszi a látást a sötét részeken. Erre a veszélyre, ennek a lehetőségére egyébként felhívtam a versenyzők figyelmét a skipperértekezleteken is a nevezés napján. Sajnos igazam lett, többen panaszkodtak erre.
- Internetes hozzászólásokban lehetett olyet olvasni, hogy mekkora hiba volt ezen a napon rendeznii a Kékszalagot... Bár tudom, hogy az internetes hozzászolásokkal csak egy bizonyos színvonal felett érdemes foglalkozni.
- A Kékszalag egy kihívás, nagy feladat. Ilyen versenynek született, ilyen volt mindig. Nem csak a rekordról, a leggyorsabbakról szól. Rajt után nem lehet a pályát rövidíteni, és a versenyrendezőség már nem is szakíthatja meg. Maximum 48 óra alatt kell körbe érni a tavon kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül. Minden hajóban a skippernek kell tudnia, hogy mire képes az eszköze és legénysége, és ennek szellemében kell döntenie a verseny feladásáról vagy folytatásáról. Technikai sport. Érhet valakit baleset műszaki okokból is, de ez egy technikai sport, ez is benne van a pakliban.”