Nincs élőlény, aki tényleg élvezné, hogy pózol, mert az... nem természetes. Ehhez képest már képernyőkön át nézzük a világot, és így olyan mintha csak pózoló sztárok, illetve bárkik ácsingóznának benne. Elég kicsit körülnézni, hogy lássuk: pont ez megy a Facebookon és mindenütt a médiában. Azt írjuk a kép alá, hogy ezt és ezt a nagggyonfontosatésmenőt csináljuk épp... de közben jól láthatóan nem csináljuk, csak pózolunk. Pedig ez így nem menő, nem vezet sehova. Lúzerség. Passzív szelfidiótákká konfigurál egész generációkat. Ha körülnézünk a Facebookon, mintha valami állatkertben nézegetnénk egójuk ketrecébe zárt és vicsorogva ránk mosolygó-szmájlizó ... embereket, egyiket a másik után. Nézzük, ki mit (nem) csinál éppen. Én szóltam...
Az állatvilágban páratlan furcsaság az emberi pózolás és szelfizés. Felvetésemben pont arra utaltam, ami az embernél eltér az állati násztánc, a „pávázás” vagy display jelenségétől, mert például a magát felfújva imponáló galambhím nem „úgy tesz mintha nem érdekelné a nőstény, de közben mégis”, hanem pont azt csinálja, amit. A Facebook képeken viszont úgy teszünk MINTHA csinálnánk azt, ami helyett valójában pózolunk. Akkor és ott pont nem csinálunk mást, csak fényképezkedünk. Pedig nem azt írjuk sose alá, hogy épp fényképezkedünk, hanem azt, amit (nem) csinálunk a képen! Ez pedig a léthazugságnak egy nagyon sajátosan emberi fajtája. A túlélés érdekében állatok által alkalmazott cselektől, álcázásoktól is lényegesen eltér, mivel teljesen öncélú „kultúrává” vált az embernél. Mint a hazudós, aki már képtelen igazat mondani: akkor is hazudik, ha konkrétan semmi szükség rá. Reflexből, ösztönösen. Ez az emberre jellemző sajátos ösztönképlet.
A magyarázat talán az emberi agresszió totális jellegéből adódik. Azok a fajok, amelyek ragadozók vagy zsákmányállatok, emiatt sajátos üldözés-menekülési álcázási technikákat alakítottak ki, de ezek csak bizonyos helyzetekre és egyes más fajokkal való interakcióra vonatkoznak. (Még ennél is bonyolultabb, amikor egy videón a nőstényoroszlán a táplálékul elejtett majom kölykével játszani kezd, az szopni is próbál, majd az oroszlán elengedi, mert az állati viselkedés is sokszor jobban disztingvál fajon túl és fajon belül is mint a magát sokra tartó ember.) Az emberi agresszió, mindenevő ragadozás viszont totális agresszióvá vált, mely globálisan az egész világ ellen fordult, ez magyarázza a sajátosan emberi elidegenedést és azt a léthazugságot, illetve evolúciós zsákutcát, amit hol kultúraként, hol modernitásként ajnározunk.
Az embernek nem bizonyos fajok bizonyos egyedei a zsákmányai, hanem MINDEN, lényegében az egész természet. Az ember totális ragadozó, mindenevése világfogyasztás. Ezt jelenti a modern civilizáció jelszava: legyőzzük (vagyis zsákmányunkká tesszük) a természetet. Pedig egy ilyen „győzelemnél” nagyobb biológiai és ökológiai vereséget elképzelni is nehéz.
* * *
A FELSŐBBRENDŰSÉG MINT A FELEGYENESEDETT EMBER OPTIKAI CSALÓDÁSA
Az ember felsőbbrendűnek véli és „érzi” saját világtapasztalatát, aminek alapja egyszerű optikai csalódás, mely a felegyenesedett életmód következménye. Az ember emiatt úgy látja, sőt: effektíve úgy érzékeli, hogy felette áll a földön csúszó-mászó állatoknak, kisgyereknek, stb., mivel másfél-két méterrel feljebbről nézzük a világot. (A sas alighanem azért válhatott a főhatalom birodalmi jelképévé, mert az övé a legmagasabb perspektíva.) Az ember „magasabbrendűsége” erre a felegyensedettségből adódó optikai csalódásra épül „evolúciós” szempontból. Négy lábról nézve pedig elég idétlen látványt nyújthatunk, ahogy pálcikaemberként két lábon egyensúlyozva csetlünk-botlunk itt a földön. Egy vándormadárhoz képest pedig szánalmasan kicsi a saját biológiai mozgásterünk és életterünk (közlekedési eszközök nélkül). Emberi perspektívánk madártávlatból nézve rövidlátó békaperspektíva, mely kábé az önteltség mocsarából magát felfújva kibrekegő világnézet biológiai perspektívája. Nincs ok büszkeségre ez ügyben.
A tudomány görög szava epi-sztémé pedig „felette állást” jelent etimológiailag, ami pont erre a felsőbbségi illúzióra és episztémikus gőgre utal. Az emberi világnézet mint perspektíva fejlődését így biológiai („evolúciós”) szempontként is érdekes végig követni, főleg mai utolsó stádiumát, a szósölmédiában eluralkodott szelfi-perspektívát tekintve, melyben már semmi más nem látszik a világból, csak az egónk képe, ahol arcunk már olyan nagy lett, hogy eltakarja a világot. Mintha ebben a stádiumban globálisan már semmi más nem érdekelné az embereket, csak önképük, az ego-bálvány öncélú imádata és konzumálása. Ez a vége a sztorinak, kábé az utolsó evolúciós perspektíva.
A KÉP URALMA MINT KULTÚR-PRIMITIVIZMUS ÉS BÁLVÁNYIMÁDÁS
Zsánerfotókra, csoportképekre bárki azt mondhatná: az ilyen fotókon csak a jó hangulatot, az idillt örökítjük meg, hogy emlékezhessünk rá, ezért nem kell túldimenzionálni az ilyesmit... Mégis miről szól akkor a szelfi? De tényleg. Ebben a fotó-maszturbációban és mutogatósdiban mi az idill, a jó hangulat? Mi a sztori? Különben is: hogy lenne már az idill része az a mindent képmutatásba merevítő fotózás, amit bármelyik fenntartható természeti kultúrában lélekrablásnak élnek meg, illetve szent borzadállyal körülvett bálványgyártásnak tartanak (mert eidolon eredetileg képecskét jelent)?! Miközben iszonyúan lenézzük a régi „primitíveket”, mert néhány bálványt használnak, mi viszont totál bálványosítjuk egész környezetünket a mátrixosítással, melyben minden ikon és kép, vagy azon keresztül elérhető, azáltal válik egyedül normatív „valóvá”, stb. Naponta fénykép-idolok milliárdjai készülnek és ezeket bőszen ki is posztolják. Soha ennyi képet és ezáltal bálványt nem gyártott egy civilizáció sem, mint a magát annyira felvilágosultnak és (primitív bálványimádó vallásokon végleg felülemelkedettnek tartó) modern Nyugat. Soha ennyire ostobán és primitíven nem működött bálványimádás mint a '68-tól kialakult sztárkultuszokban és annak is low end változatában, a celebkedésben.
A KÉPMÁSSÁGHOZ VALÓ ALAPJOG KÉRDÉSE: AZ ÚJSZÜLÖTT NET-IKONKÉNT JÖN VILÁGRA, NEM SZABAD EMBERKÉNT
A mai újszülött már úgyszólván képként jön világra, ikonizáltan jelenik meg szülei és családja számára is az életükben! Mint valami neten ünnepelt messiáska, miközben többnyire közönséges bolygózabálót nevelnek belőle pont ezekkel az aránytalan ego-bálvány kultuszokkal. Legalapvetőbb személyiségi jogunk és szabadságunk lenne az, hogy ne rabolják el lelkünket képekkel születésünktől fogva, hogy tudatosan befolyásolhassuk, milyen képet adunk magunkról. A képmássághoz való jog (arra is utalva, hogy a zsidó-kereszténységben az ember létében is isten képe és hasonlatossága... avagy bálványa, mert Celem mindkettőt jelenti héberül) minden más szabadságjogunk alapja lenne és következne belőle például bármilyen biometrikus vagy kartotékos azonosítás (személyi igazolvány, dögcédula, stb.) teljes tilalma is. Nyilvánvalóan identitásunk alapját képező képmásság-jogunk semmibe vétele, hogy egyfajta másolatként kezel minket bármilyen személyi szám, ujjlenyomat, stb is, vagyis kétségbe vonja és elveszi azt az alapvető jogunkat, hogy önmagunk lehessünk az egyetlen eredeti, melynek nincs mása vagy másolata. Ez pedig bármilyen személyiség, személyes szabadság előfeltétele - logikailag is, létünkben is. De ki a fenét érdekel Big Brother globalizációjában mindez, amikor a „szabadság legfőbb ereje” globálisan már nem a személyiség szabadsága, hanem a normandiai partraszálláson eképp felszólaló USA elnök kinyilatkoztatása.
*
Milyen „evolúciós” hátteret tulajdonítanak a fotó pózoknál obligát nevetésnek? Mint ismeretes, a vicsorgásból „fejlődött ki” és az ambivalens emberi létagresszió egyik kulcseleme. Bár kulturális reflexeink képmutatásrendszere miatt szinte képtelenek vagyunk kívülről szemlélni fajunkat (a híres önreflexió és tudatosság dacára, melyet pedig emberi kiváltságnak tartunk), az ember kívülről nézve legalább olyan szörnyű létragadozó mint bármelyik csúcsragadozó az állatok közül, azzal a lényeges különbséggel, hogy számára még az ásványok és a kozmosz is zsákmánnyá lettek, egészen a maghasadásig, amivel ugyebár „energiát” zsákmányolunk.
*