Hogyan alakultak a békés tüntetések erőszakosakká?
Az erőszakmentesség több mint két hónapig tartott. Ez alatt az idő alatt a kormány elrendelte újságírók és tüntetők bántalmazását és elrablását, az éj leple alatt pedig olyan autókat gyújtatott fel, amelyek a téren lévőknek élelmiszert szállítottak. Az események ellenére a felkelők továbbra is kerülték az erőszakot. A kormány oldaláról az erőszak fokozódott, holott folyamatosan zajlottak az Európai Unió és Amerika hivatalnokainak közbenjárása, valamint az elnök és az egyház vezetői is találkoztak. Az elnök többször ígéretet tett arra, hogy felhagy az erőszakkal, azonban ugyanazon az éjszakán az ellenkezőjét bizonyította intézkedéseivel. Egyszer a megbékélés céljából felajánlott szent napon követte ezt el, máskor az ukrán nemzeti egység napján. Janukovics köre nem váltott taktikát, a nyilvánosságnak hazudtak, miközben csapatokat rendeltek bevetésre, ami teljes mértékben illegális volt, ugyanis a parlament beleegyezése nélkül zajlott. Ami történt, az nem szembenállás volt az ország különböző részei között, vagy politikai pártok között, esetleg nyelvcsoportok között, ahogy azt olvasni lehetett az orosz médiában, amit a Gazprom irányít, amelynek Putyin a feje. De a BBC és más médiumok is távol jártak az igazságtól.
A magyar egyház és a magyar jezsuiták számos szertartást tartottak Ukrajnáért, például béke imaláncot szerveztek, vagy misét ajánlottak fel erre a célra. Az ukrán egyház tudott lelki támogatást meríteni ezekből a testvéries megmozdulásokból?
A világ minden pontján imák hangzottak el, ami rendkívüli erőt adott az ukrán egyháznak, leginkább abban, hogy a békés célt szem előtt tartva történjen a felkelés és ne váljon erőszakossá. Fontos megérteni, hogy a szabadság elérése érdekében, akár emberéletek is veszélybe sodródhatnak, ahogy az a Függetlenség terén is történt. Sokan számoltak be arról, hogy úgy érezték, nem fogják túlélni az eseményeket, de ennek ellenére békével teltek el.
Mit gondol, mi a követendő magatartás egy ukrán jezsuita, ill. az jezsuiták számára egy ilyen helyzetben?
Azt szokták mondani, hogy a háborúban az első veszteség az igazság. A legnehezebb dolog tisztában lenni az igazsággal, és mindig nyitottnak lenni a megbékélésre és a megbocsátásra. Ez az a szerep, amit az egyház betöltött az események alatt. A mindennapos közvetítésekre rendszeresen hívtak be atyákat, akiktől gyakran megkérdezték, mit jelent a megbocsátás és megbékélés ebben a kontextusban. Hol találkozik az igazság és a kegyelem? Az egyház példát mutatott, ugyanis a szenvedők mellé állt, ugyanakkor a másik oldallal is párbeszédbe kezdett, és ajtót nyitott a megbékélésre. Az ukrán helyzetben és minden más hasonló esemény során az igazság és a kegyelem azok a szavak, amelyeket az egyháznak ismételnie kell, nem törődve e kifejezések népszerűségével vagy népszerűtlenségével.”
(Az ukrán származású David Nazar jezsuita szerzetes, a rend ukrajnai tartományfőnöke. Kanadában nevelkedett, mindkét kultúrát magáénak vallja. Évek óta Ukrajnában tevékenykedik, a jezsuita negyed kiépítése és a menekültek számára kialakított szolgálat fűződik a nevéhez. A megmozdulások napjaiban ő is az országban tartózkodott, Putyinról, a Krím-félszigetről, a kialakult helyzetről szóló gondolatait a Reflexióval osztotta meg.)