Merjünk nagyot álmodni!

2014. május 24. 08:26

Hatalmas állami hátszél van Tokaj mögött: ha nekik nem jön össze a világhírnév, senkinek sem fog. A Tokaj Kereskedőház sikeréhez azonban szükség van pár dologra, írja Bukovics Martin, a Mandiner borrovatának vezetője. A VS.hu-n arról zajlik a vita, világhírű-e a magyar bor.

2014. május 24. 08:26
Bukovics Martin
VS

„Hogy a Tokaj Kereskedőháznak a siker összejöjjön, ahhoz azért szükség van pár dologra. Fontos leszögezni: most pár átmeneti év következik. A sikert nem a 2014-es szüret hozza meg. Az alapfeltétel nyilván a jó bor: neki is álltak felmérni a hegyaljai szőlőterületeket, milyen parcellák jöhetnek számításba, száraz- vagy édesbornak való-e inkább az adott terület, mit lehet tudni az adott termőhely karakteréről, és eleve, hogyan volt eddig művelve a szőlő – ez az alapozás, amiből nemcsak a cég, de az egész borvidék profitál. Erre egy okosan kitalált termékpalettának kell épülnie, alul egy olcsó száraz és édes borral (hiszen Tokaj a világ szemében édesbort jelent), jó névvel, szép címkékkel, az új tokaji szárazboros palackkal, csavarzárral, külföldi sales-támogatással, közösségi marketinggel, ami a csövön kifér. Hogy van rendelkezésre álló alapanyag-mennyiség, az nem kérdés: így is több, mint 1000 hektár termését integrálja a cég. Mindezt eladni – az az igazi művészet! 

Hogy ez sikerülhet, arra három nagyon biztató jelet látok. 

1. Van sztori. Alkonyi Lászlónak köszönhetően nyilvános és hozzáférhető a világ legrégebbi dűlőbesorolási rendszere: a tokaji. Már az 1700-as évek elején osztályokba sorolták borminőség alapján a hegyaljai termőhelyeket – a ma emberének feladata törvényben rögzíteni ezt, a tokaji szárazbor-forradalom alapjává tenni a rendszert, és időközönként a rendelkezésre álló borok segítségével felfrissíteni, toldozgatni-foltozgani ezt a hatalmas tudásbázist. Talán mondanom sem kell, mennyivel izgalmasabbá teheti egy élő klasszifikációs rendszer Hegyalját. A teendő: elrángatni néha Alkonyit kedvenc tállyai szőlőtőkéi mellől egy jó hétvégi klasszifikálásra. 

2. Kicsiben már működik. A mennyiség-minőség árukapcsolást külföldi piacra itthon a mádi Szent Tamás Pincészet fejlesztette tökélyre: Mád elnevezésű, szigorú feltételek mellett termesztett, vásárolt szőlőből készített borukból 2013-ban már 100 ezer palack készült – a jelenlegi feldolgozóban ennek sokszorosa elfér, a tervük pedig az évenkénti duplázás. Találtak egy jó szlogent: Mad about Tokaj. A bor tényleg jó – és érleléssel csak fejlődik! –, 7-8 eurós árával pedig belesimul a jobb nyugati borvidékek alapborainak árszegmensébe. A teendő: legalább ilyen jó bort készíteni, legalább ilyen jó brandet találni, legalább ilyen jól eladni. 

3. Nagyban méginkább működik. A világ legjobb szövetkezete Ausztriában található: a Domäne Wachau, amely az ország egyik legkisebb, de legizgalmasabb borvidékén működik. Hárommillió palack bor készül 420 hektár szőlő terméséből. Modern borászati technológia, állandó kísérletezgetés, biztos szakmai vezetés (Master of Wine birtokigazgató és Geisenheimben végzett borász? világverő kombó!), magabiztos borok, okosan, burgundi alapokra, helyi jellegzetességekkel felépített termékpaletta, stabil osztrák és 50%-ban külföldi piacok – erős állami marketingtámogatással a külpiacokon. A teendő: ellesni tőlük mindent – egy olyan nagypincészet, ahol 6 euró a legolcsóbb bor, nem tévedhet. Ha a leendő Domäne Tokaj itt tart tíz éven belül, már megérte a fideszes kétharmad. 

De ha Tokajnak ezzel a hatalmas állami hátszéllel sem sikerül, megiszom a zárolt kerházas aszúkat.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MOPO3OB
2015. január 19. 21:55
A cikkíró kifelejtette amiről Wojciech Bońkowski nem túl jóindulatú cikkében írt. Az a ló egyik, ez pedig a másik oldala. Nemcsak a marketing számít és de ugyan ez a minőségre is igaz. Kiegészíteném a terjesztéssel. Ha lenne olyan magyar hipermarket lánc mint a franciáknak az Auchan, hozzá legalább annyi befolyás az egyes országok sajtóiban, hogy konkurencia megkeresésére ne indítsanak direkt lejáratókampányt a magyar borok ellen, akkor már bőven lenne növekedési potenciál. Ne áltassuk magunkat azzal, hogy az átlag francia borszakértőkényt jön a világra és előbb koccint száraz vörösborral a szülésznővérekkel mint anyatejet kapna. Britekről vagy németekről ne is beszéljünk. Számukra attól jó egy bor mert azt olvasták róla egy 'komoly' szaklapban, vagy azt olvasta egy ismerősük akinek adnak a véleményére, esetleg azt ajánlotta pincér legutóbb egy exkluzív étteremben. Elegáns üvegben van szép címkével, és végül a legfontosabb, az üzlet elegáns részében van nem pedig a budget osztályon akciós termékek mellé hányva. Ezek után természetesen meg kell ütni minőségben egy standardot. Ennyi. De hiába lépi túl minőségben a felső francia borokat egy magyar bor, ha olcsó borok mellé rakják mert árban mi már kevesebbel is beérjük, és még jól le is húzza a sajtó ha felfigyelne rá (pont a kiemelkedő minősége miatt) mert a pénzét a konkurenciától kapja. Nem borász az átlag nyugati vásárló csak konzumér fogyasztó, esetleg sznob konzumér fogyasztó sok pénzzel. Szerintem egyelőre az orosz és kínai piacra kellene koncentrálnunk. Ott nagy értéke van egy megkötött államközi szerződésnek és hatalmas a piac. A troll-sajtó pórázon van tartva, nem engedhetnek meg maguknak egy olyan lejáratókampányt mint például a magyar libamáj esetében történt, ha Xi Jinpinggel vagy Vlagyimir Putyinnal alá lett írva egy borokra vonatkozó államközi szerződés, nincs az troll firkász aki neki merne menni a magyar boroknak, kapjon bármennyi pénzt a lejáratókampányért. (Abba a messzemenő vitába most ne menjünk bele mi árt többet a sajtószabadságnak, a milliárdosok visszautasíthatatlan pénze vagy a paternalizmus) Mellette érdemes lenne végre élni a múlt történelme miatti kiváló vietnami magyar képpel, illetve lehetne építeni a brazíliai magyarok ottani kapcsolataira. Nem a legkeményebben őrzött borpiacokat kellene ostromolnunk első körben, amit véd nyugati lakájmédia, az üzletláncaik és a megszokásaik. Ők saját üzleti érdekeik miatt állandóan csak heroldozni fogják a borainkat, legyenek azok jók, sőt akár jobban mint az övéik. Mi pedig marcangolhatjuk magunkat azzal, mit rontottunk el, mit nem csináltunk jól... feleslegesen.
kuwiq
2014. május 25. 21:55
a fociban van egy kontraproduktív réteg, amelyik a szövetségi, a klubszintű sport- és üzletvezetői szinten nem igazán érdekelt abban, hogy valóban az legyen a foci, ami azelőtt volt ezeket a saját zsebükön kívül nem érdekli semmi, és ha az így is tele van, azaz nem számít, vannak-e nézői ennek a produkciónak, akkor a többi leszarják a másik fele meg, hogy kellene pár up to date szakember - mondjuk, szegény Varga Zoli ilyen volt, ki is rúgták mindenhonnan
kurbitalis
2014. május 24. 21:28
Kedves Martin! A Tokaji Aszú és Tokaji Szamorodni már akkor világhíres volt, amikor még az Ön szüleiről sem álmodoztak még az Ön későbbi nagyszülei! :-)))
dávid
2014. május 24. 16:09
Na igen. Ilyen egy lelkes, hozzáértő, iránymutató írás. Sok ilyet!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!