Ki kicsoda?

2014. április 04. 11:40

A JOBBOLDAL az emberi természet állandóságából indul ki, a BALOLDAL evvel szemben nem hisz az egyszer s mindenkorra adott emberi természetben.

2014. április 04. 11:40
Tamás Gáspár Miklós
Dinamó Műhely
„Ha egészen elvontan és vázlatosan kell osztályoznunk, akkor: a jobboldal a Természet, a baloldal a Történelem pártja.

   A JOBBOLDAL az emberi természet állandóságából indul ki, amelyet a boldogság és a biztonság (s emiatt az emberen kívüli világ [beleértve az ember állati részét, mindenekelőtt az ide sorolt szexualitást] és az emberi társadalom fölötti minél teljesebb kontroll, azaz a hatalom) iránti vággyal lehet leírni, s amelyet korrigálniuk kell a szellemi vezetőknek, hagyományosan: az egyháznak, a jogtudó elitnek és a koronának. Az emberi természet egyszerre iránytalan és konzervatív: a vágyak dinamikus, tehát kielégíthetetlen jellege fölrobbantaná a rendezett társadalmat (a civilizációt), ha ezt nem ellensúlyozná a szokás hatalma, az ismétlés és a mimetikus hajlam ereje. A konzervatív az emberi természetnek ezt a törékeny egyensúlyát őrzi, az emberi természetet nem változtatja meg (erre csak az üdvösség képes [alapvetően a másvilágon], vagy zártkörű elővételezése az aszkétikus-kontemplatív, zárt, aszexuális, testellenes, önsanyargató, hallgatag kisebbségek enklávéiban: kolostorok, zarándoklatok, imaközösségek). Az emberi természet irányított és ellenőrzött fönntartásának a záloga a hierarchia: a földi hatalmat lokalizálni kell, korlátozott helyre szorítani: a földi hatalom fölött ott a spirituális (egyház) és szakrális (korona) tekintély (vagy a funkcionális utódai, örökösei) és a személytelen jog szabályrendszere. De az állam célja nem a bűn eltüntetése vagy a tökéletes igazságosság megvalósítása. A hierarchiára szükség van az emberi természet állati részének és a lélek iránytalan és irányíthatatlan sóvárgásának kordában tartására. (Horthy kormányzó jól foglalta ezt össze 1919-ben: „az úr [nem az Úristen, hanem a nemes úr…] hivatva van elmaradt faját nevelni, tanítani, istápolni”, vö. Révész Sándor kitűnő jegyzetével. Ebben csakugyan nincs változás.)

A BALOLDAL evvel szemben nem hisz az egyszer s mindenkorra adott emberi természetben. Az ember teljesen plasztikus, önteremtő, nemcsak a vágyai határtalanok, hanem a képzelete és az intellektusa is. Az emberi természet csak akkor „objektív”, vagyis csak akkor dermed tárgyiságba, ha a hegeli-marxi séma szerint elidegenül önnön lényegétől, s ekkor minden a feje tetejére áll. Az áruban a munkaidő testesül meg, az áruban búvik meg a személyes, és megfordítva: az eldologiasodott munka és a tárgy aspektusává degradálódott munkás az objektív. Ezt a perverziót nem az emberi természet kényszerítette ki, hanem a társadalmi berendezkedés, amely történelmi jellegű, tehát megváltoztatható. A baloldal metaforája nem „az örök értékek” meg „az ősi dicsőség” meg „az aranyfényűvé kopott-nemesült hagyomány”, hanem az „új világ”, az „új idő”, az „új kor”, az „új élet”, a „jövő”, „előre!” (egyben XIX. századi német és orosz szocialista lapok címei, Kolozsvárt meg: A jövő társadalma és Korunk).

Az eszmény itt nem egyszerűen a boldogság (mint az utilitárius szabadelvűeknél volt), hanem az emancipáció – az elnyomás és a hierarchia által rögzített szerepek kalodájából való kiszabadulás. Ezeket a szerepeket a konzervatív jobboldal naturalizálja és szakralizálja (innen a „minőségi” eltérés a nemes és a szolga, a szellemi és a testi munka, a férfi és a nő, a „vezéregyéniség” és a „tucatember”, a fehér és a színes, a „munkaadó” [!] és a „munkavállaló” [!], a „gyökeres” földműves és a „gyökértelen” proletár, a beavatott és a laikus, az értő és a tudatlan stb. között), a baloldal pedig historizálja. Ez a historizálás megbotránkoztatja a polgárt, mert hallgatólagosan föltételezi, hogy az emberek egyenértékűek, és a hierarchikus társadalmi szerepek eloszlása véletlenszerű, vagy legalábbis kevés a köze az erényhez. Amikor ironikusan megdicsérnek, mert vacsorát főzök a gyerekemnek, az irónia nem nekem szól, az apának, hanem azoknak az asszonyoknak, akik elől elorzom a megérdemelt megaláztatást, monotóniát, unalmat, szűkösséget: azaz az oikoszt, ami a nő sajátja. Ha a társadalmi és nemi szerepek fölcserélhetők és fölcserélendők, akkor az elnyomás ideológiái számára megszűnt „a rend”, a „természetes” rendet pedig csak a mesterkélt, gépies „társadalomgépészet” („társadalommérnökség”, social engineering) boríthatja föl, s csak az erkölcsi zsarolás (a píszí, azaz political correctness) igazolhatja, amely arra kényszeríti az egyetemen a burzsoázia gyermekeit, hogy legalább elvontan udvariasak legyenek az alávetettekhez, s ezen félóránként megbotránkozik a teljes világsajtó.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 67 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Selamat
2014. április 05. 08:13
Ezt a hihetetlen baromságot... TGM is kaputt. Megőrült. Igy jár az, aki a baloldalnak adja el "szellemiségét". Nem birja egy idő után ép ésszel, és saját magába őrül bele. V.ö. gyurcsány.
zenebono
2014. április 04. 23:29
TGM! Hol a beígért cikk a múlt hétvégi demonstrációkról? Állítólag már megírta 3 nappal ezelőtt, de azóta is keresem a Dinamón.
békalepcse
2014. április 04. 23:02
Hogy Te milyen hülye vagy azt elképzelni sem tudod. Számodra a világ csak polarizált lehet és nincs más! Pedig van! Szolgaság csak az egyik fantáziájában megjelenő tudatállapot változás a másik kárára, de ez irtandó, az egyik fejével kezdődően! Az első egyik önkijelölt, pont magad lennél magad által, ha érdekel a filozófia...
Monkey4you
2014. április 04. 17:06
Ki ez a majom??? A héten már kétszer itt volt!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!