Kereszténység: igazából nem érdekel, mennyire őszinte a kormánypártok kereszténysége. Az intézkedések és a szellemiség érdekelnek; hogy ők magukban mit gondolnak, arról majd elszámolnak a Jóistennel. Azt hiszem, van egy témakör, amiben felzárkóztunk a nyugathoz, és ez az Orbán-kormánynak köszönhető. Abban zárkóztunk fel, hogy itt is megy a vita arról, milyen szegénypolitika a keresztény szegénypolitika. Mert akármennyire is irtózik a baloldal a keresztény jelképektől az alkotmányban, arra azért volna igénye, hogy a kiüresített, szekuláris jótékonykodássá redukált kereszténységet állami politika szintjére emelje. Nos, szerintem – hogy nyugati konzervatív közhelyeket idézzek – nem az államnak kell szolidárisnak lenni az állampolgárok pénzéből, hanem az állampolgároknak egymással. Azaz a szociális politika munkaelvűbbé és teljesítményelvűbbé tételében semmi nincs, ami ellentétes volna a kereszténységgel és a szolidaritás elvével.
A jobboldaliságról annyit: lehet mutogatni nyugati konzerv példákra, kizárólag gazdasági szempontokat emlegetve (lásd Bokrosék): a konzervatívok (aminek Orbánék nem szokták hívni magukat) viszont jellemzően nem éppen a gazdaságpolitika primátusát vallják. Sokkal jobban érdeklik őket a kulturális és más ügyek. Például: jog, rend, nemzet. Tessék csak nyugati konzervatív szerzőket olvasgatni, időnként tombol bennük az orbánizmus. Remélem, hogy az ember természetéről zajló vitákban Orbánék maradnak a keményvonalas konzervatív állásponton, sőt, igazából még keményíthetnének is (abortusz). Eljöhetne egy spirituális restauráció ideje is, bár ezt inkább a pszichodráma-csoportokra és az egyházakra bíznám.
Idézném Tony Abbottot, aki 2013 szeptembere óta Ausztrália miniszterelnöke: egykor papnak készült, és csak „őrült szerzetesként” emlegetik (egyébként családos ember). A baloldal azt tartja róla, hogy „az egyik legradikálisabb jobboldali konzervatív vezér, akit a Liberális Párt kitermelt magából”. Abbott politikai hitvallása a következő: „A Koalíció ösztönösen a szélesebb döntési lehetőségeket és a nagyobb szabadságot támogatja, de ugyanakkor kiállunk az idő mércéjét kiállt értékek és intézmények mellett is. Megfontolt ítéletünk szerint az emberi boldogságot akkor tudjuk a leginkább kiteljesíteni, ha a kormány ismeri a határait. A miénk egy természetes, eklektikus politikai hitvallás, amit a legjobban értékekre alapozott pragmatizmusként jellemezhetnénk. (...) Nem feltétlen szeretnénk olyan kormányt, ami kevesebbet tesz az emberekért, de biztosan szeretnénk, hogy az embereknek legyen lehetősége többet tenni magukért, mert ez az az út, amivel erősebb közösségek épülhetnek. A közösségnek, ami több időt és pénzt költ a helyi kórházra vagy iskolára, annak több lesz a társadalmi tőkéje és erősebb a szociális szerkezete, mint annak, amelyik nem.”