Sokan ezzel ellentétben úgy gondolják, épp azzal tudják alakítani a politikai kínálatot, ha távolmaradásukkal egyértelműen jelzik: egyik jelölt sem felel meg az elvárásaiknak. Elsőre ez racionális ötletnek tűnik, hiszen a piac is sokszor így működik. Ha a vevők teljesen elfordulnak egy terméktípustól, akkor a gyártók kénytelen rájönni: valami mással kell előrukkolniuk, mint amit eddig kínáltak. Miért nem működik tehát ugyanez a választások során?
1. Mindegy mit üzensz, ha nélküled is ugyanakkorát lehet nyerni
Egyrészt azért, mert a választási rendszerből következően a szavazástól való távolmaradás ma Magyarországon nem jelent önmagában elégséges „piaci kényszert”. Az országgyűlési választásoknak 2014-től ugyanis nincs részvételi küszöbe: ha egész Magyarországon csak százan mennének el szavazni, akkor is érvényesek lennének a választások. Ez azt jelenti, hogy az új választási rendszerben kevés szavazattal is lehet nyerni illetve erőfölényt szerezni más jelöltek, pártok fölött, ha elég kevesen vesznek részt a választásokon. Márpedig a pártoknak, jelölteknek sajnos csak akkor elengedhetetlen odafigyelniük az állampolgárok különféle érdekeire, nézeteire, ha valóban széleskörű az állampolgárok részvétele – azaz nem nyerhetnek vagy tehetnek szert nagyobb befolyásra anélkül, hogy ne vennének figyelembe sok különböző érdek- és nézetcsoportot. A részvételi küszöb hiánya tehát sajnos értelmetlenné teszi a választások bojkottálását, mint a politikai piac vélt kényszerítő eszközét. Tévedsz tehát, ha azt hiszed, a szavazás bojkottálásával átalakulásra ösztönzöd a politikai erőket. Ellenkezőleg: csak a részvételeddel tudsz nyomást gyakorolni és idővel igényeidnek megfelelőbbé alakítani a politikai kínálatot.”