0. Alapvetés
1. Állam és közigazgatás
2. Nemzet
A Mandiner.Magyarország: A polgár visszatér a 2007-es A jövő visszahódítása című programunk újragondolása, amit fejezetenként teszünk közzé megvitatásra, majd az érkező kritikák és javaslatok megfontolásával és beépítésével rakjuk össze a végső változatot. Az oktatásról szóló fejezetünk:
SZÜKSÉGBŐL ERÉNYT
A kicsi, nyitott gazdaságú, jelentős természeti erőforrásokkal nem rendelkező országok felemelkedésének egyetlen hatékony útja az oktatás. Magyarország oktatási ráfordításai az elmúlt évtizedben a GDP 4,5 százaléka körül alakultak. Ez sem abszolút értékben, sem egy diákra számítva nem csökkenthető tovább, sőt, a jövőben a gazdasági növekedésből származó többletforrások egy érdemi részét is az oktatási rendszerbe szükséges átcsoportosítani, hogy mihamarabb elérjük az OECD-országok hat százalék feletti átlagát. A demográfiai folyamatok eredményeként folyamatosan csökken a gyerekek száma, így az iskolákba is mind kevesebben iratkoznak be. Erre az oktatási rendszer válasza az intézmények folyamatos bezárása, miközben az egyébként szomorú jelenséget a javunkra is fordíthatnánk: elég lenne megőrizni a meglévő oktatási infrastruktúrát ahhoz, hogy kisebb létszámú osztályokban tanulhassanak a diákok. A személyre szabott tanítói, tanári munka színvonalasabbá teszi az oktatást. Az elöregedő pedagógusi kar minőségi utánpótlása érdekében az államnak kiemelt ösztöndíjakkal kell ösztönöznie, hogy a tanári pálya esetében ne a maradékelv érvényesüljön, hanem vonzó legyen a legtehetségesebbek számára is.
ALAPTANTERV ÉS DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS
A Nemzeti Alaptantervet továbbra is az államnak kell központilag meghatároznia, az ebben foglalt minimumelvárások mellett azonban minden intézménynek legyen lehetősége saját preferenciái, erősségei, adottságai szerint kitölteni a fennmaradó kereteket. A felülről az iskolákra kényszerített egységes szerkezet, módszerek, tananyag az oktatást lefelé nivellálja, a kiemelkedő teljesítmények visszafogásához vezet. A nyilvános oktatási terveket szakmai és pénzügyi szempontból egy erre a feladatra felállított szakértői testületnek kell véleményeznie, amelynek joga van korrekciós javaslatokat, ajánlásokat megfogalmazni. Digitalizálni kell a közoktatás teljes tananyagát, összekötve (a rászorulók számára ingyenes, mások számára a nagy volumenű beszerzésnek köszönhetően kedvezményes árú) táblagépek felmenő rendszerű bevezetésével az 1., 5. és 9. évfolyamokkal kezdve. Ez a lépés jelentős megtakarítással jár a tananyagellátásban, jóval rugalmasabbá teszi a tananyagfejlesztést, izgalmasabbá a tanulást, ráadásul a túl nehéz iskolatáskák problémáját is megoldja.