KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS
A külhoni magyar közösségek megmaradásának elsődleges biztosítéka az önrendelkezés valamilyen formája, a területi autonómiától, a kulturális és személyi elvű autonómián át, egészen egyes önkormányzatok sajátos státusáig. Mindez nem valósítható meg az adott ország többségi akaratával szemben, ugyanakkor Európában sikerrel bizonyított módszerről van szó, tehát a magyar kormány államközi találkozókon és az EU-ban tartsa állandóan napirenden, és következetesen álljon ki az adott közösségek által konszenzuálisan elfogadott autonómiakoncepciói mellett. Reális veszély, hogy a felülről kitalált autonómia életidegennek bizonyulhat – tehát a magyar nemzetpolitika kiemelt célja kell, hogy legyen, hogy a külhoni magyar közösségek összetartozásának tudatát, belső kohézióját, társadalmi egészként való önképét erősítse. Csak erős közösségek képesek élni az önrendelkezés nyújtotta előnyökkel.
CIVILEK ÉS TUDÁSTRANSZFER
A külhoni magyar közösségek többségénél - sajátos politikai szocializációjuk következtében - nagyon gyenge, vagy csak jelzésértékűen létezik a civil szféra. A politikai képviseletek majdhogynem kontroll nélkül diszponálnak az adott ország, valamint az anyaország által biztosított erőforrások fölött, mindez óhatatlanul egy adott politikai konjunktúra kiszolgáltatottjaivá teszi a közösségeket. Nemzetpolitikai érdek, hogy ezt a kiszolgáltatottságot minimalizáljuk – ehhez pedig a leghatékonyabb út az, ha pénzünket, időnket és energiánkat nem kímélve megerősítjük a civil szférát, ha transzparens támogatási rendszerrel segítjük olyan autonóm szakmai és kulturális hálózatok felépülését, amelyek képesek érvényesíteni az érdekeiket. Magyarországon jelentős olyan tudás halmozódott fel, melynek összehangolt átadásával jelentős mértékben elősegíthetjük a külhoni magyar nemzetrészek versenyképességét. Tervezett tudástranszferre van szükség, olyan modulokra, amelyek akár egy adott, magyarok által lakott kistérség speciális igényeire is válaszokat tudnak kínálni – külön kiemelnénk a közigazgatási tudás alapvető fontosságát.
HAL HELYETT
Jelenleg Magyarország éves költségvetésének mintegy 0,02 ezrelékét teszi ki a határon túli magyarok támogatása. Az ország gazdasági teljesítőképességének függvényében ezt az összeget lehet és kell is növelni. Viszont – a támogatáspolitika átalakításának szükséges feltételeként – a rövid távú aktuálpolitikai érdekektől megtisztított, koherens, végiggondolt és konszenzusos stratégiákra kell építeni. A tűzoltás-típusú, pályázati úton elnyerhető apanázs helyett konkrét cselekvési tervekre van szükség, rögzített határidőkkel és elszámolási kötelezettséggel, valamint utólagos monitoringgal, vagyis követni kell a magyar adófizetők forintjainak hasznosulását. Az értelmetlen vagy kiüresedett támogatási tételeket meg kell szüntetni, vagy át kell alakítani: például az oktatási-nevelési támogatás – amely az össztámogatás majdnem felét teszi ki – tömbmagyar vidékeken nem tölti be a célját (az anyanyelvű oktatásban való részvétel ösztönzését), egyfajta szociális segélyként működik. Eközben az erre fordított pénz töredékéből alternatív tankönyveket lehetne íratni az adott államnyelv idegen nyelvként való oktatását elősegítendő, illetve meg lehetne szervezni e tananyagok eljuttatását a magyar gyermekekhez.
SZEMBENÉZÉS HATÁROKON INNEN ÉS TÚL
A közös identitás, illetve történelmi tudat torzul, ha a kommunista diktatúrák alatti időszakkal egyfajta történelmi vakfoltként nem nézünk szembe. A nemzeti önismerethez, illetve az ún. szétfejlődés visszafordításához elengedhetetlenül szükséges feldolgozni és minél szélesebb körben ismertté tenni azt, hogy mi történt velünk a második világháborút követően, melyik nemzeti közösség hogyan élt egy vele szemben többnyire ellenséges többségi – és emiatt számukra idegen – országban. A magyar közösségek (kiemelt közösségmegtartó jelentőségük miatt különösen az egyházak) esetében is elő kell segíteni a diktatúrához, annak állambiztonsági szolgálataihoz való viszony feltárását. A közelmúlttal való őszinte szembenézés, a kommunizmus bűneinek feltárása, illetve szüleink, nagyszüleink nemzedéke életének megismerése a magyar nemzet önterápiáját is jelentheti.
MAGYAR CIGÁNYOK, CIGÁNY MAGYAROK
Egyetlen nemzet sem mondhat le minden hatodik gyermekről – különösen igaz ez egy fogyatkozó, demográfiai depresszióval terhelt országra. A hazai cigány és nem cigány népesség viszonyát sok helyen súlyos, vélt és valós sérelmeken alapuló indulatok terhelik. Olyan indulatok, amik szétfeszíthetik a helyi mindennapokat, de idővel akár az országot is. Tudjuk, hogy mennyi kudarc és csalódás kísérte az integrációs próbálkozásokat, és hogy sokszor a legkisebb eredményekhez is óriási erőfeszítésekre van szükség, de nem lehet feladni. Ahogy a külhoni magyarok, úgy a cigányok esetében sem a skanzen-lét jelenti a jövőt: nem kosárfonási, hanem programozási vagy géplakatosi tudást kell adni a kezükbe. Nem szabad elfeledkezni a Magyarország határain kívül élő, de magukat magyarnak (is) valló roma közösségekről sem, elő kell segíteni kapcsolataik erősödését a nemzettel - nem egy településen nekik köszönhető, hogy összejön a magyar anyanyelvi oktatáshoz szükséges gyereklétszám.