A magyar iskola halott, és egyre több kárt okoz

2014. március 25. 09:38

Hatalmas lemaradásba kerülünk. A fiatalok pedig ezért hagyják el az országot, nem a pénz miatt. Interjú.

2014. március 25. 09:38
Gyarmathy Éva
HVG

A magyar iskolarendszer nyitott a változásra?


Halottról jót vagy semmit. Itthon visszafelé megyünk, és ez hosszú távon okoz károkat. Nem fog persze összedőlni a rendszer, mert mindig fenntartják, toldozgatják-foltozgatják a kiváló pedagógusok, de hatalmas lemaradásba kerülünk. A fiatalok pedig ezért hagyják el az országot, nem a pénz miatt. Hiányzik a partnerség, a kreativitás, és az, hogy szabadon fejlődhessenek, és dolgozhassanak az emberek. A pénz már csak a következmény. A jólét abból fakad, hogy a tehetségeket – akik többet akarnak kihozni a világból – hagyjuk fejlődni. Minden velük együtt fejlődne.

Nem jó módszer, ha korán kiemeljük a tehetséget a tömegből. A finn tanítási rendszer számomra sok tekintetben jó példa. Ott ugyan nem létezik tehetséggondozás, mégis nagyon jó helyen végeznek a képesség-felmérésekben a finn diákok, és a felső egy százalék, azaz a kiválóságaik is benne vannak a világ legjobbjai között.

Mit csinálnak ott jobban?

Nagy presztízse van a pedagógusi pályának: tehetséges tanárok nevelnek tehetséges gyerekeket. Ha Magyarországon ugyanazokat a körülményeket biztosítanák, ugyanazt a fizetést, és sokkal kevesebb nyomást, akkor egy-két év alatt hoznánk ugyanazt az eredményt. De itthon még a nagyon jó tanár sem tud igazán jól tanítani: a pedagógusi munka alkotói tevékenység lenne, de itt sajnos nem ez a jellemző.

Ez ellen jelenleg nincs mit tenni. Itt élünk, ebből a helyzetből hogyan lehet a legjobbat kihozni szülőként?

A legbiztosabb, ha minél többet vagyunk a gyerekkel. Őt ugyanis az szocializálja, akivel a legtöbb időt eltölti. Minél kisebb a gyerek, annál fontosabb az együttlét, később viszont bele kell helyezni a szélesebb valóságba. Nem kell például kiválogatott osztályba tenni, mert attól nem fogja megtanulni, hogyan működik a világ. Továbbá én nem hagynám bent egész nap az iskolában. Délután legyenek együtt, foglalkozzon vele, adjon mintát a szülő vagy nagyszülő. Irányítsa, hogy minél gazdagabban töltse ki az idejét: mozgással, művészettel, stratégiai játékokkal.”
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 71 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fakutya Guinea
2014. március 26. 00:59
A Szadistáknak több ipszilonjuk van, mint az egész Árpád-háznak.
Szörftábor Balatonlelle
2014. március 25. 20:07
A szörfiskola él és virágzik.
Burmin
2014. március 25. 19:51
Önnek gőze nincs arról, hogy milyen szintű tethetséggondozás folyik matematikából, fizikából, kémiából Magyarországon és nem a pénz miatt csinálják az abban részt vevő tanárok. Lehet hogy a finn iskola jó és az átlag tán jobb mint a magyar, de én nem láttam a diákolimpiákon finn diákot az első 10-ben...Ezért nagy baromságot ír, amikor azt állítja, hogy " Nem jó módszer, ha korán kiemeljük a tehetséget a tömegből. " Miért nem jó tán hagyjuk elveszni ? Hiszi vagy sem olyan diákok produkálnak itt nagyot ahol nem a liberális oktatás van jelen...( Korea, Kína, Irán !!! Oroszország stb. ) "Továbbá én nem hagynám bent egész nap az iskolában."- írja. Na akkor el kell dönteni mi a jobb, a cigánygyerek az iskolában szocializálódik, tudja hogy kell kezet mosni, netán az iskolai tankertben hogyan kell kapálni, majd a termést leszedni stb. vagy utcán csellengeni, lopni, verekedni, drogozni stb. Végül. Imádom azt, aki életében nem állt katedrán, de rohadtul meg tudja mondani a tutit. Ön ilyen és ebből nem kérek...
Finale*
2014. március 25. 14:40
"Itthon visszafelé megyünk, és ez hosszú távon okoz károkat. Nem fog persze összedőlni a rendszer, mert mindig fenntartják, toldozgatják-foltozgatják a kiváló pedagógusok, de hatalmas lemaradásba kerülünk . Nagyon erdekes ,Franciaorszagban pedig pont most akarjak atvenni azt a tanitasi modszert ami nalunk ,az osztrakoknal es nemetorszagban van. Milyen erdekes ,nem ? Amit viszont elismerek az az ,hogy itthon a kulturhazak nincsenek eleg jol kihasznalva es sokkal intenzivebben mukodhetnenek egyutt az iskolakkal . Ezen a teren lenne meg mit javitani .
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!