Kincseink a gyerekek, ne pazaroljuk el tehetségüket!

2014. február 03. 07:50

Amerre megyünk, a még szigorúbb, még fegyelmezettebb, kötöttebb, vonalasabb oktatás rossz irány. Interjú.

2014. február 03. 07:50
Pokorni Zoltán
SzegedMa

- Visszatérve kiindulópontunkhoz: »Átlag alattiak a magyar diákok.« Ettől visszhangzott a sajtó napokig, miután napvilágot látott a PISA-jelentés, ugyanis minden területen gyengébben teljesítettek a 2009-es eredményekhez képest. Milyen képet fest ez le rólunk összességében?

- Nem hiúsági oldalról kell megközelíteni, hogy tetszünk-e, vagy elleplezzük ezeket valamilyen festékkel. Kincseink a gyerekek, akiket ha nem tudunk kiteljesíteni, elpazaroljuk tehetségüket. Sokan azt hiszik, hogy ezek a problémák a hátrányos helyzetű gyerekek nagy számából fakadnak, ami részben igaz, mert jelentős részüket nem tudjuk jó oktatásban részesíteni. Kevés a roma egyetemista, pedig ez nem a felvételi rendszeren múlik, hanem már kiskorban az óvodán és a védőnői hálózaton. Azok a roma diákok, akik érettségit adó középiskolába bejutnak, már jó helyen vannak. Ha esélyegyenlőségre törekszünk, akkor az alját kell megerősíteni a rendszernek, és nem lehet csak a csúcsra koncentrálni. Tény ugyanakkor, az eredményekből látjuk, hogy a legkiválóbbakat nem tudjuk fejleszteni. A PISA-felmérésben a matematika feladatsort kiemelkedően megoldó gyerekek aránya Magyarországon 2,5 százalék, Szingapúrban 30 százalék. Bizonyára sok módon kell ehhez hozzányúlni, de rokon vonást mutat, hogy mind a legrosszabb és legjobb gyerekek aránya a magyar oktatás gyengeségeire hívja fel a figyelmet, amit az átlag elfed, de a két határ felhívja rá a figyelmet. Az a baj, hogy nem személyre szabott fejlesztési utakat biztosítunk, kínálunk, hanem csoportban és tömegben oktatunk. A tehetségeseket éppen úgy homogén csoportként kezeljük, mint a leszakadókat, az a széles középső rétegre pedig egyáltalán nem gondolunk, amikor programokat fejlesztünk. Oktatási bizottságunk néhány tagja legutóbb Angliában, Londonban járt, egész napos iskolákat látogattunk. Sok intézményben jártam, sok osztályba bekukucskáltam, s egyetlen olyan órát sem tapasztaltam, ahol állt volna a tanár a táblánál, és a gyerekek buzgón jegyzetelnek. Nem volt frontális oktatás, a gyerekek kisebb csoportban ületek, vagy éppen felálltak a helyükről, másokhoz csatlakoztak, kísérleteztek és tárgyakat építettek, közösen dolgoztak. Miért nem figyelnek, rendetlenkednek a gyerekeink? Mert unatkoznak. Dolgoztatni kell őket, csoportba kell őket venni, önállóságot kell nekik adni, ehhez pedig idő és módszertani szabadság kell.

- Megvalósítható ez ma Magyarországon?

- Léteznek ilyen iskolák, de sajnos a számuk kevés. Ez az út, amin az oktatási kormányzat most elindult, nem ezeknek a modelleknek, sikeres gyakorlatoknak a terjedését ösztönzi. Amerre megyünk, a még szigorúbb, még fegyelmezettebb, kötöttebb, vonalasabb oktatás rossz irány. Ez nem megy, ezzel nem lesz sikeresebb, eredményesebb az oktatásunk, ezt tudomásul kell venni!

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!