A nem is olyan rég a Szegedi Csanád-ügy túllihegése miatt a Jobbikból kiszorított, majd a Jobbikot a Magyar Hajnal nevű formációval jobbról előzni kívánó Lenhardt Balázs arra kérdezett rá, „hogyan honorálja mindezt Szlovénia?”, és feltette a kérdést: „nem veszélyezteti-e a magyar védelmi képességeket?” Lenhardt arról is fantáziált a parlamentben: „mennyivel szebb lenne, ha a magyar honvédség felszabadító alakulataival vonulna be Lendvára”.
Nos, a nemzeti radikálisok abszolút nem érzékelik a valóságot. Ennek egyik szelete katonai kérdés.
Az, hogy egy légierő gyakorol, vagy akár éles bevetést végez, az éppenséggel jó. Hogy melyik légtérben, a szlovénban, a Baltikumban vagy a magyarban hajt végre feladatot, a pilóta repült óráinak szempontjából tök mindegy. Ha nem megyünk át jogászkodásba, akkor látható, ez a magyar adófizetők zsebének is közömbös. Az a repült óra, az általa szerzett tapasztalat meglesz, és hogy esetleg magashegyi környezetben; az Lenhardtnak vagy a parlamentben őt megtámogató Gaudi-Nagy Tamásnak („nehogy már azokkal az üveggyöngyökkel próbáljuk boldogítani a Szlovéniában élő, elcsatolt területeken, a Muravidéken élő magyar testvéreket, hogy végre az elcsatoltságuk ugyan nem szűnik meg, de a magyar költségvetés pénzéből magyar gépek fogják őket védeni”) nem kellene, hogy fájjon. Egyébként a baltiak esetében a légtérvédelem költségeinek jelentős részét a fogadó országok fedezik. Tehát ha majd a magyar Gripenek kitelepülnek a Baltikumba, pilótáink képességei fenntartásának igen borsos költsége jelentős részben (pl. üzemanyag, reptéri kiszolgálás) a litván, észt és lett adófizetők zsebét fogja terhelni.
A szlovén (és a balti) légtérvédelem másik szelete politikai kérdés.
Magyarország kemény érdekvédelmi harcot folytatott az elmúlt négy évben. Nem a NATO-ban persze, hanem más frontokon, de minden mindennel összefügg. Fontos persze a szövetségesi szolidaritás a szlovénokkal vagy a baltiakkal; de legalább ennyire fontos, hogy Magyarország a NATO-ban elismert és sikeres szövetséges legyen.