A kormány újra megmenti a diplomákat: ezúttal úgy, hogy azok, akiknek csak a nyelvvizsga hiányzik hozzá, ingyenes nyelvoktatásra pályázhatnak, fejenként maximum háromszázezer forintig. Összesen hárommilliárdot szánnak az így „beragadt” diplomák megmentésére. Megint tűzoltás, ahelyett, hogy a felsőoktatás minőségét mentenék.
Nemrég még arról volt szó, hogy egyes szakokon nyelvvizsga nélkül is lehet diplomát szerezni; a legújabb tervek szerint viszont inkább egyszeri mentőcsomaggal segítenének azokon, akiknek már csak a nyelvvizsga hiányzik a diplomájukhoz. Most nem rugózok megint azon, hogy az egész papírgyűjtögetős rendszert a kukába kéne dobni, és nyelvvizsga helyett valódi nyelvtudást kéne megkövetelni. Itt egy sokkal alapvetőbb probléma merült fel: milyen oktatási rendszer az, amelyben egy hallgató huszonvalahány éves korára, nagyjából tíz év nyelvtanulás után nem tud egy nyelvet középfokon elsajátítani? És milyen oktatási rendszer az, ahol a diákokban nem tudatosul: nem azért kell nyelvet tanulni, mert a nyelvvizsga szükséges a diplomához, hanem mert a nyelvtudás önmagában fontos! Fontosabb, mint a diploma.
Eleve jobb esetben úgy kellene az egyetemre bekerülni, hogy a diák a középfokú oktatásban már megtanult legalább egy nyelvet valamennyire. Ehhez egyáltalán nem kell fővárosi elitgimnáziumba járni, de tény, hogy szerencse is kell hozzá, ugyanis a középiskolai nyelvtanárok egy része egyáltalán nem motivált. Nem is csoda, ennyi pénzért és ennyi presztízsért. Azonban még egyetemi tanulmányok mellett is bőven lenne idő a nyelvtanulásra, viszont sok karon csak fizetős nyelvórákra járhatnak a nem nyelvszakos hallgatók. Hárommilliárdból miért nem fizetnek egyetemi nyelvtanárokat inkább, akik ingyen tartanak órát speciálkollégium keretében – akár nulla kreditért?
Ma hiába vannak állami egyetemek, ha egyre több szakon arra kényszerülnek az államilag támogatott helyek megvágása miatt, hogy „vásárlókat” szerezzenek. Minél inkább a tandíjat fizető hallgatók tartanak el egy egyetemet, annál kevésbé érdeke az intézménynek megbuktatni és így elriasztani a „fogyasztókat”, akikből él.
A fizető hallgatók pedig elvárják, hogy diplomát kapjanak: a pénzükért, és nem a teljesítményükért. Be kellene azonban látni, hogy az oktatás ebben az értelemben nem egy piaci szolgáltatás, a diploma pedig nem áru. Ha az lenne, mindenkinek adni kéne, aki kifizeti (nem, mintha nem efelé közelítenénk). Sőt, alanyi joga sincs senkinek az egyetemhez meg a diplomához. Éppen az lenne az egyetem lényege, hogy „diszkriminálunk”: az okosakat felvesszük, a butákat nem; ha meg mégis felvettük, akkor az okosakat átengedjük, a butákat megbuktatjuk. Sajnos ez egyre kevésbé működik a magyar felsőoktatásban, és így állhatott elő az a helyzet, hogy olyan hallgatókat is elrugdosnak a diplomáig – ők mára csaknemötvenezren vannak –, akiknek nem sikerült nyelvvizsgát szerezniük. Valószínűleg egy minőségi felsőoktatási rendszerből ők már rég kihullottak volna.