Egyesek rég túllépték a színház határait

2013. október 15. 08:51

Úgy tűnik, még a hozzánk lojális lapok újságírói is igyekeznek megfelelni valamiféle külső elvárásnak. Interjú.

2013. október 15. 08:51
Vidnyánszky Attila
Magyar Hírlap

Ön szerint létezik az az újságíróréteg, amely nem igazodik politikai oldalakhoz, ezen belül a színikritikusok körében népszerű baloldali horizonthoz, ha színikritikát ír?

Én még ezt nem igazán veszem észre, mert úgy tűnik, még a hozzánk lojális lapok újságírói is igyekeznek megfelelni valamiféle külső elvárásnak. Alig találni kivételt. A színikritikusi körben nagyon komoly kultúrmaffia diktál. Pusztán arra volna szükség, hogy a színházban látottakról mindenki őszintén írja meg a véleményét, anélkül, hogy bármiféle elváráshoz igazodna.

Amikor a kulturális kormányzat bizonyos pénzeket megvon a függetlenektől – mondják az érintett társulatok –, ez a fajta szembenállás csak növekedni fog…

Ki az, aki nem kapott pénzt közülük, és hol van még olyan támogatási rendszer, ahol többet kapnának, mint nálunk? Több orosz művészbarátom hazaköltözött például Németországból – amely tizenöt éve még maga volt az előadó-művészeti Kánaán –, mert ott sincs már annyi pénz, mint korábban. A szlovákok, lengyelek, csehek, románok nem is igazán értik, hogy miről beszélünk, mivel náluk nem létezik ilyen finanszírozás. A legnagyobb baj ott van, hogy mindenféle tévhit, hazugság terjed velünk kapcsolatban a világban. Igencsak megkérdőjelezném az innovációt, a színházújító jelleget bizonyos »független« színházak kapcsán, amelyre hivatkozva érvelnek a legtöbbször. Emellett egyes meghatározó egyéniségeik a konkrét politikai állásfoglalásaikkal már régen túllépték a színházművészet kereteit. Lehet, hogy akkor nem a kulturális tárca által, hanem a pártok kasszáiból kellene őket finanszírozni. Még az is lehet, hogy így történik. Van az a négy-öt társulat legfelül, ők mindig is kaptak támogatást, most is. De hogy mi történik alul? Óriási dzsumbujt látunk. Én a személyre szabott kifizetéseknek nem vagyok híve, az inkubátorházaknak és a befogadóhelyeknek viszont igen. Na de azzal, hogy az egész független szférát mindenek fölé helyezzük, figyelembe se véve, hogy a színházba járó közönség kilencvennyolc százalékát nem ő szolgálja ki, nem értek egyet. Téboly, hogy annak idején minimális sajtóvisszhanggal be lehetett zárni például az ország legnagyobb színházát, az Erkelt, ahol esténként többen néznek színházat, mint az összes függetlenben együttvéve.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fahrenheit 451
2013. december 31. 19:14
"Egy felettébb ocsmány és rendkívül undorító szadobüdöskomcsi (azaz maszopos, libaynaus, gyurcsótányos vagy szadeszmaradék) féreg beszólása a nagyon ocsmány és nagyon undorító szadobüdöskomcsi (azaz maszopos, libaynaus, gyurcsótányos vagy szadeszmaradék) buziférget a nemzet színháza élén váltó, elismert és nemzeti érzelmű" ________________
Peter8811
2013. november 29. 13:53
Kicsit körülményes megfogalmazás, de így igaz.
megélhetési prolitikus
2013. november 29. 13:53
jóska te egyre hülyébb vagy :D reggelente felhúznak vagy honnét ez a lendület?
Zokni
2013. november 29. 13:53
"Pusztán arra volna szükség, hogy a színházban látottakról mindenki őszintén írja meg a véleményét, anélkül, hogy bármiféle elváráshoz igazodna." - mondja. Talán elég lenne, ha a színházat úgy csinálnák, hogy őszintén nyilvánuljanak meg általa, és ne valamiféle elváráshoz igazodjanak. Hogy aztán megkapjanak egy új helyet és egy további lehetőséget, hogy megint színházat csinálhassanak... Ja, persze. Ezt már megírták egy német regényben. Olvasta? És a magyar "ballibsi" filmjét látta már?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!