A szolgáltatók által alkalmazott árakban csak azt lehet figyelembe venni, ami ténylegesen indokolható költség. Interjú.
„Szakértők szerint kezelhetetlen piaci kockázatokat is »kőbe véshet« a rezsicsökkentés, illetve a nonprofit közszolgáltatói működés alaptörvénybe foglalása. Mi most a frakció álláspontja az ügyben?
A munka elindult. Ám a kétharmados védelem sem akadályozhatja meg, hogy egy baloldali kormány az árakat növelő módosításokat hajtson végre a szabályozásban, így a rezsicsökkentést a választásokon védhetik meg a szavazópolgárok. Ennek ellenére érdemes megfontolni egy ilyen védelmet, az ugyanis a Brüsszellel folytatott küzdelemben is eszköz lehet a kormány kezében.
Várhatóan milyen alapelveken nyugszik majd a nonprofit közszolgáltatásokról szóló törvény? Mikor kerülhet a parlament elé?
Könnyen lehet, hogy a parlament idén már nem, csak jövő februárban dönt erről. A törvényi logika az volna, hogy az alapvetően monopolhelyzetben lévő közszolgáltatóknál a kormánynak legyen joga olyan árszabályozás alkalmazására, amely nem engedi az indokolatlan profit érvényesítését az árakban. Hogy ez teljesen nonprofit működést jelent vagy például engedi a pénzek visszaforgatását a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében − esetleg egy minimális profitot is −, arról még nem született döntés.
Egyes vélemények szerint az indokolatlan profit fogalma egy teljesen szabályozott szektorban kevéssé értelmezhető.
Az áraknak a szocialista kormányok alatt mégis óriási volt a profittartalma, az árszabályozást nem a költségek indokoltsága határozta meg. A szolgáltatók által alkalmazott árakban csak azt lehet figyelembe venni, ami ténylegesen indokolható költség − ebben benne van az infrastruktúra megújításának költsége is. Könnyen lehet, hogy az energiahivatali szabályozás sem volt megfelelő, de inkább azt mondanám, hogy a szocialista kormányok szándékai voltak mások: a piaci árak emelkedését mindig beépítették a fogyasztói árakba, a csökkenést pedig gyakorlatilag sosem.”