„Az állítólagos lenyúlásról és az üres adathordozói díjakról. Több helyen is részletesen kifejtettem, de itt is kénytelen vagyok hangsúlyozni: nem tényleges teljesítmények után járó jogdíjakról, hanem az üres adathordozók után megfizetett, kompenzációs jellegű – tehát a másolások miatt előállt, feltételezett bevételkiesést visszapótló – díjakról van szó. (Amelyek begyűjtéséhez, tegyük hozzá, feltételezésével ellentétben nem kell jól képzett ügyvédeket fizetnie sem az Artisjusnak, sem másnak, hiszen ezek kvázi automatikus befizetését a hatályos jogszabályok garantálják). Az pedig sehol sincs előírva, hogy ezt a díjat kizárólag a közös jogkezelők oszthatják fel.
Azt írja, »Lehet, hogy Önnek nem tetszik az, hogy játszási gyakoriság, koncertek száma alapján osztják fel a beérkező pénzeket, de talán fontos tudnia, hogy az Artisjus tagsága döntött így a felosztási szabályzatot megalkotva«. Azt is fontos tudni, hogy az Artisjus tagsága azért dönthetett így, mert az eddig hatályos jogszabályok a közös jogkezelőkhöz irányították ezeket a pénzeket, feltételezve, hogy megfelelően végzik el a felosztásukat. Ezt a feltételezést azonban a jogalkotónak időről időre felül kell vizsgálnia. A játszási gyakoriság és a koncertek száma alapján történő felosztás pedig nemcsak nekem »nem tetszik«, hanem egyre gyakrabban vitatkozunk arról, még az Európai Unióban is, hogy ez a rendszer így nem igazságos. Az Európai Bíróság 2013 júliusában meghozott döntésében az egyes méltányos díjigényeket (ilyen például az üreshordozó-díj) vizsgálva megállapította, hogy a méltányos díjigények tekintetében lehetséges a díjazás egy részét közvetett kompenzáció, például szociális és kulturális támogatások formájában nyújtani. Jelenleg van folyamatban a szerzői és szomszédos jogokra vonatkozó közös jogkezelésről és a zeneművek jogainak belső piacon történő online felhasználásra szóló, több területre érvényes engedélyezéséről szóló irányelvjavaslat egyeztetése az Európai Bizottság, a Tanács és az Európai Parlament között. A javaslat összeurópai szinten egységesen szabályozná a közös jogkezelő szervezetek szociális, kulturális tevékenységének kereteit is, és e tekintetben főszabályként rögzíti, hogy a jogdíjakat érintő levonásokhoz a szervezet tagjainak döntése szükséges, a szervezetnek pedig átláthatóvá kell tennie a jogtulajdonosok számára az ilyen levonások szabályozását. Az ilyen levonásokból finanszírozott bármely szociális, kulturális vagy oktatási szolgáltatáshoz minden jogtulajdonos számára megkülönböztetés nélkül hozzáférést kell biztosítani.