Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
A hazai baloldal két évtizede ugyanazokat a témákat próbálja eladni. Ezekkel azonban kettős értelemben is baj van.
„Itthon amit baloldalnak mondanak, az inkább liberális. Van esély arra, hogy megtaláljuk magunkat? Legyen egy önálló baloldali alternatíva kulturális értelemben is?
A hazai baloldal két évtizede ugyanazokat a témákat próbálja eladni. Ezekkel azonban kettős értelemben is baj van. Egyrészt minden mozgósító erejüket elvesztették, másrészt végzetesen bezárnak minket időben és térben egyaránt. A demokratikus kártyára mindig az van írva, hogy a jobboldal fasiszta és Orbán egy diktátor. De hát az emberek mindennapi tapasztalata az, hogy a munkahelyen, a hivatalban, a bíróságon, az iskolában, a családban Orbán előtt éppen úgy nem volt demokrácia, mint utána. Az elitellenes kártya arra lenne való, hogy korrupcióval és szakmaiatlansággal vádoljuk a hatalmon lévőket a tisztességes és normális életet akaró többség nevében. Az ellenzék azonban ebben a kérdésben finoman fogalmazva sem túl hiteles.
Aztán szinte minden héten előhúzzák a „nyugat„ kártyát. Hogy az EU, meg a nemzetközi intézmények szerint mi nem szalonképes, mi távolít el minket a nyugattól, amihez tartozni akarunk. Azt hiszem azonban, hogy ez - és jól játszik rá erre a Fidesz - a globális kapitalizmus időszakában már nem mozgósító jellegű, hiszen mindannyian a saját bőrünkön érezzük, hogy a nyugat a világválság időszakában velünk szemben is védi a saját érdekeit, a saját normáit sok esetben ő maga is megszegi, ráadásul éppen olyan nagy bajban van, mint mi.
A kulturális elit, a politikai elit hiteltelen. Mi a helyzet a szakszervezetekkel, a civilekkel?
A kérdést nagyon fontosnak tartom, mert kialakulóban van nálunk egy eléggé komikus populista igérgetési verseny a bal és a jobboldal között. Ez a társadalmi problémákat szociális problémává próbálja átfordítani, vagy ha ez nem lehetséges, akkor rendőri kérdéssé transzformálni. A civilek ebben a felállásban ha akarják, ha nem eléggé radikális szerepet töltenek be. Ugyanis ők azok, akiket létükben sért mindkét álmegoldás. A hajléktalanok ügyében láttuk, hogy a civilek tudják hatékonyan kikövetelni azt, hogy ne rendőrökkel oldják meg az utcán élők kérdését, egész egyszerűen mert ez nem működik és őket állítják megoldhatatlan feladat elé.
Ugyancsak a civilek hívhatják fel arra a figyelmet, hogy a populista versengés éppen a tényleges tennivalóktól veszi el a pénzt.
Meg kellene érteni, hogy a magyar társadalom kulturális, anyagi, lakhatási állapota, a hihetetlen mértékű elszegényedés és tehetetlenség nem szociális, hanem politikai kérdés.
Ahogyan politikai kérdés a keresetek szintje, a munkahelyi érdekérvényesítés, vagy az, hogy a fiatalok, az orvosok, a leszakadók százezrével külföldön vállalnak munkát.
És politikai kérdés az is, hogy a megkapaszkodni akarók, a középosztály, vagy éppen a jól képzett elit miben látja biztonsága és boldogulása útját. Politikai kérdés abban az értelemben, hogy – Ernesto Laclau argentin posztmarxista gondolkodó szavaival - hogyan hozzuk létre a társadalmit. Ennek részeként lehet csak beszélni gazdaságpolitikáról, oktatáspolitikáról, érdekvédelemről, vagy éppen energiapolitikáról. Elég, ha csak egy utalás erejéig beszélünk a romákról. Vajon feltette-e már valaki a kérdést, hogy pontosan milyen lenne a romák helye a magyar társadalomban, hogyan jutnának oda, mennyiben van fedésben az ő elképzeléseikkel és milyen áldozatokat vagyunk hajlandók hozni ezért?”