Ha személyzeti politika, hát legyen: Szabónak épp azok volt a nagy előnyei, amiket Jóri András is felhozott mellette érvként. Független, „önjáró, ellentmondásos figura” volt, aki emiatt a közélet megannyi szereplőjével konfliktusba is keveredett (olykor a szocialistákkal, mert MSZMP-s jogutódlásról beszélt; máskor magával Sólyommal, amikor „cigánybűnözést” emlegetett). De Jóriék sem tudták neki megbocsátani, hogy kiállt az egybiztosos rendszer mellett: így megszűnt például a jövő nemzedékek biztosának és kisebbségi ombudsmannak is a tisztsége. A Fidesz által bevezetett rendszer ugyan Szabó Máté szerint eltért az általa elképzelt változattól, ám az egységesítést jónak találta – mondván, a régi rendszer csak összezavarta, hamis illúziókba ringatta az állampolgárokat. Szabó úgy vélte, az ombudsmani tisztség megbecsülését sem segíti elő, ha a közéletben ennyi, akár egymással is vitában álló személy képviseli az alapvető jogok védelmét.
Szabó ugyanakkor nem nyerte el túlzottan a fideszes politikusok tetszését sem. Orbán Viktor például úgy nyilatkozott korábbi egyetemi tanáráról: „már akkor is alig tudta követni a cikázását az ember, most ombudsmanként is nagyjából ez a helyzet”. Rogán Antal pedig nemrég jelentette ki, hogy a leköszönő ombudsman munkáját inkább nem minősítené, „mert még olyan szavakat mondana, amelyeket megbánna”. Szabó Máté valóban konfliktusos, az általa képviselt értékek mellett mindenkoron kiálló biztosnak bizonyult, ez pedig hivatalának csak előnyére szolgált.
Székely László személye egyelőre kérdésesnek tűnik a közélet alakítói számára. Juhász Attila, a Political Capital vezető elemzője például úgy vélekedett, „Székely nem olyan lesz ombudsmanként, mint Schmitt Pál köztársasági elnökként, inkább Áder János-i szerepe lehet”. A nézőpontos Szomszéd Orsolya egyértelműbben állt ki Székely mellett: amellett, hogy Kulcsár Annához hasonlóan az államfő eljárását méltatta, szerinte a Mádl Ferenc által egyszer már a pozícióra jelölt Székelyen az ellenzéknek nehéz fogást találnia.