Buona sera, Róma püspöke! Következőnek én inkább egy igazi pápát várnék

Ferenc nem reformpápa volt, hanem káoszpápa, aki imádott első lenni bármiben, és rendrakás helyett rendetlenséget hagyott maga után.

Kvázi egy olyan kontextust alkottok meg, amelyben a férfi és női princípiumokat előnyben részesítő házasság abszolút mértékben egy jól működő, modern intézményesített forma.
Kedves Dobray!
Végigolvastam mind az ebben a cikkben, mind a Dávid cikkében szereplő hivatkozott írások nagy részét. És a konzervatív álláspont egyik kritikáját szeretném most megosztani.
Mindannyian különböző nézeteket képviseltek az egyáltalán nem homogén konzervatív oldalon belül. Ki liberális, ki tradicionalista-vallásos, de van akár kvázi „jobboldali” libertariánus álláspont is az érvrendszerek sokaságában. Azonban egy dolog közös mindnyájatok logikájában: létezik a melegházassággal (vagy nevezzük egyszerűség kedvéért progresszív házasságnak, hogy belefoglalhassuk a „későbbinek” tervezett, más elképzelt családmodelleket is) szemben egy tradicionális házasság-forma. A férfi és nő közötti klasszikus házasság, amely egyik oldalról a természet törvényeiből, másik oldalról akár valamilyen tradicionalista alapú társadalmi haszonelvűségből is eredeztethető.
Bár igyekeztek mindnyájan (Körmendy Zsuzsától kezdve egészen hozzád is) leszögezni a klasszikus házasság tárgyalásakor, hogy természetesen léteznek jelenkori problémák a férfi-nő együttélésben (válások, alkoholizmus, meg eleve a mai társadalom ebben a legmikróbb közösségében lecsapódó egzisztencialista problémái) továbbhaladva inkonzisztensen egy gyakorlatilag nem minden esetben létező (sőt!), utópisztikus tradicionális házasságot állítotok szemben a melegházassággal.
Különösképpen akkor amikor már szinte morálfilozófia, etikai értelemben mintegy a holtomiglan-holtodiglan elvét, a szexualitás kiteljesedését vizsgáljátok a férfi-nő házasságokban. Kvázi egy olyan kontextust alkottok meg, amelyben a férfi és női princípiumokat előnyben részesítő házasság abszolút mértékben (néhány kisebb nagyobb ingadozást leszámítva) egy teljes mértékben jól működő, modern intézményesített forma. Azonban egyet érthetünk abban, szerintem a valósághoz képest kisebbnek állítjátok be a mai házasságok válságát. (sőt, az egész társadalomét). Persze, ehhez érvként fel lehet hozni a teljes nyugati társadalmak liberalizálódását, azonban ez még mindig nem a teljes kép.
Nekem úgy tűnik, az érvredszeretekben az ilyetén módon konstruált (a konstruált kifejezést itt nem mint társadalmi institúció értem hanem mint filozófiai kontextus) hagyományos házasság, és ezzel együtt a teljes érvrendszer akkor állná helyét nagy mértékben, ha általában a társadalom mint a saját helyével, ideológiájával nagyrészt tisztában lévő személyekből állna. Olyanokkal, akik azért ellenzik a melegházasságot, mert saját heteroszexuális házasságukat próbálják a tökélesedésre való törekvés szinte Isteni útján élni. (ez nem irónia! vedd észre, hogy a legtöbb említett cikk gyakorlatilag így festi le a heteroszexuális házasságokat!)
Azonban a helyzet szvsz. közel sem ilyen rózsás. Ahhoz, hogy egyáltalán tudjunk beszélni a házasság-melegházasság témájáról, a férfi-nő közötti házasságot kellene egyáltalán társadalmilag rekonstruálnunk. Mert ameddig a magas szinten gondolkodók tisztában vannak milyen is a természettudományosan (amibe minden, így a gondolkodás tudománya is beletartozik) lehető legjobbnak nevezett férfi-nő házasság, véleményem szerint a társadalom nagy része nincsen ezzel tisztában.
Ameddig számotokra például evidens a homofóbia elkerülése, sőt megvetése, addig – saját tapasztalataimból kiindulva, heteroszexuálisként – a társadalom nagy része számára nem az. Amíg számotokra a vallás egyenlő a Krisztusi tökéletesség útjával, bizony sok vallásos számára nem feltétlenül az. És ugyanez igaz a másik oldalra is. Amíg valaki „csupán” az emberi egyenlőség és igazságosság legmagasabb fokának képzeli el a házasság általa kívánatos „felszabadítását”, más ezt egy újmarxista, kommunisztikus, szinte anarchikus társadalom nyitófejezeteként képzeli el. A nagy többésg meg egyszerűen sehogy.
Élik a saját életüket, hol jól, hol rosszul (általában valószínűleg rosszul, mert az ember – szerintem – tökéletlen), és érzelmi alapon, szinte politizálnak ebben a kérdéskörben.
És itt eljutottunk a legvégsőbb kérdésig. A kezdeti kérdésed alapvetően jó irányt célzott meg – mégpedig sokkal mélyebb, az emberi természetet, az ember antropológiáját érintő kérdés – szerintem még mélyebbre is lehet haladni – kell is – ebben a kérdésben. Egészen addig, ameddig eljutunk addig a kérdésig, hogy az ember bűnösen teremtetett meg, vagy a rousseau-i ideák érvényesek (amik ebben a kérdéskörben meglehetősen viccesen fogalmazódnak meg kifordítva, mégpedig a tradicionális oldal természeti-törvényekkel való érveikor).
Mert akkor eljutunk addig, amit az LMBT, feminizmus, gender, akármilyen aktivisták feszegetnek: működőképes-e a hagyományos, nyugati, keresztény kultúrkörön alapuló modell, vagy egyáltalán nem. És sajnos eddig a kérdésig a társadalom nagy része nem jut el. Még maguk az aktivisták se, mivel ők ilyenkor a saját érdekeiket hangsúlyozzák szerintem. De azt veszem észre, a Ti oldalatok sem, mivel még mindig létezik egy elképzelt, nosztalgikus kép, egy liberális-polgári-nemzeti-tradiconalista alapokon nyugvó társadalomról.