Áll a bál Amerikában a National Security Agency (NSA) megfigyelési gyakorlata körül. Mióta az NSA-nak dolgozó Booz Allen Hamilton 29 éves munkatársa, Edward Snowdenkiszivárogtatta, hogy a titkosszolgálat Prism programja kilenc szolgáltatótól – többek közt a Google, a Facebook, a Microsoft, a Yahoo, az AOL és az Apple szervereiről – gyűjt mindenféle adatokat felhasználóik kommunikációjáról, erről az ügyről beszél az amerikai politika és sajtó. Összeül a kongresszus és az USA számos szövetségesének vezetői ismagyarázatot követelnek, az NSA igazgatója szerint meg minden rendben, számtalan terrorcselekményt sikerült megakadályozni a programnak köszönhetően.
Az átlagos magyarországi internethasználó szempontjából egyelőre talán nem a megfigyelési botrány bel- és külpolitikai következményei a legérdekesebbek, hanem az, hogy mit is tudhatnak róla a technológiai óriásvállalatok – meg mindazok, akik így vagy úgy hozzáférhetnek az ő adatbázisaikhoz. A felsoroltak közül a Facebook, a Google és a Microsoft bír komoly piaci részedéssel a magyar felhasználók körében, az AOL és a Yahoo hazai súlya marginális, de az Apple sem ér el tömegeket.
A három globális óriáscég közül – egyelőre – a Facebook termékpalettája a legszűkebb, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy keveset tudnának rólunk. A 4,4 millió aktív magyarországi felhasználóval rendelkező közösségi oldal fő erőssége, hogy önként és dalolva adjuk meg bizalmas adataink egész sorát. Valós nevünk, születésünk napja, email címünk, telefonszámunk, házasok vagyunk-e, vagy elváltunk, Orbán Viktort szeretjük-e, vagy inkább Bajnai Gordon kedves a szívünknek. Ha bármilyen kérdezőbiztos elkezdené kérdezgetni ezeket, aligha jutna messzire – a Facebooknak viszont minden további nélkül válaszolunk, ráadásul eleve digitális, jól strukturált formában.
A Facebook gyakorlatilag egy alternatív, második internetet hozott létre, email helyett FB-üzenetekkel, üzenetküldő kliensek helyett FB-chattel, céges honlap helyett céges FB-profillal (kisvállalkozások számára sokkal egyszerűbb valamiféle facebookos jelenlét kiépítése, mint egy saját honlap összerakása), és így tovább. Már a Facebookon belüli tevékenységünk is irtózatos mennyiségű adatot szül (kire, mire keresünk? kinek és milyen bejegyzéseit lájkoljuk a falunkon? kivel váltunk üzeneteket rendszeresen?), amiből nagyon sok mindent ki lehet bányászni, legyenek akár marketing- vagy éppen politikai céljaink. Mivel a fejlett világban a politikailag aktív közönség nagy része jelen van az oldalon, egy-egy kampány során – ha érdekli – a Facebook, illetve a Facebook adatbázisaihoz esetleg hozzáférő egyéb szereplők tudhatják a legtöbbet arról, mi folyik az adott ország politikai életében, milyen ügyre milyen választói rétegek rezonálnak, és így tovább. Míg arról hosszas viták folynak, hogy a sok-sok tízmilliárdnyi közpénzből fenntartott, monopolisztikus helyzetének elvesztése óta évről évre jelentéktelenebb közmédia híradóiban miről és hogyan van szó, az már jóval kevesebb izgalmat vált ki, hogy a Facebook milyen algoritmus szerint ajánl tartalmakat a figyelmünkbe, és kinek van ráhatása ezekre az ajánlásokra.