„Vizsgáljatok felül mindent, a jót tartsátok meg.” I Tessz 5, 21
Összefutottam a minap egy régi kedves ismerősömmel és pár perc beszélgetés után rákérdeztem van-e Facebook-profilja. Azt válaszolta, hogy nincs és nem is lesz. Meglepődtem válaszán és sajnálkozva nyilatkoztam, de kár, pedig akkor újra barátkozhatnánk, megoszthatnánk gondolatokat, érzéseket, eseményeket… (Csak csendben jegyzem meg, mintha másként már nem is lehetne barátkozni valakivel…) Két éve van Facebook-profilom, ebből egy éve használom aktívabban, tavaly nyár óta viszont naponta. Nem mondom azt sem, hogy ez jó, de azt sem, hogy rossz. Nap mint nap kapcsolatban állok az internettel is, munkám is a számítógéphez köt, és azt hiszem szinte már képtelen lennék menedzselni az életemet számítógép, internet, Facebook és mobil nélkül.
Felmerül most itt a kérdés, hogy milyen az internethez, világhálóhoz és a virtuális világhoz való helyes keresztény hozzáállás? Nem szándékozom azt ecsetelni, hogy jó dolog-e az internet, vagy butaság-e a Facebook, engem csupán az érdekel, hogy én, mint hívő jó használom-e mindezt vagy sem.
Egyház és Internet
Több mint 30 éve a számítógépek óriási géptermek voltak és kiváltságosok munkaeszközének számítottak: kizárólag matematikusok és fizikusok használták, bonyolult számítások elvégzésére. 25 éve viszont már elkezdtek tömegesen terjedni a személyi számítógépek, 15 éve pedig teljesen normálissá vált bárkinek az internethez való hozzáférés. Megjelentek a honlapok, az email címek, ingyenes tudástárak, egyre gyarapodó netes közösségek, blogok stb.
A katolikus egyházban nem tabu mindez és rendszeresen foglalkoznak ezekkel a kérdésekkel. Évtizedek óta visszatérő téma a médiumok keresztény használata, az ezekhez való hozzáállás kérdése. Hivatalos állásfoglalások is születtek ebben a témakörben:
- a II. vatikáni zsinat tömegkommunikációs eszközökről szóló dekrétuma (Inter mirifica), 1963-ban.
- később megalakult a Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa, melynek legismertebb határozatai a Communio et Progressio (1971) és az Aetetis Novae (1992). Kettős üzenetet hordoznak: egyik oldalról a médiumok, tömegkommunikációs eszközök erkölcsi értékelését („külső” üzenet), másik oldalról pedig buzdítást a médiumok minél intenzívebb használatára egyházon belül („belső” üzenet).