Örömmel tölt el a diákmozgalom, és annak pozitív hatása az egyetemi és tágabb közéletre. A mozgalom az egyetemeken zajló kommunikáció már rövid távon is észlelhető felpezsdülésén túl hosszabb távon minden bizonnyal a felsőoktatás tudáskínálatának megváltozását is eredményezni fogja. Hangsúlyozom, nem az eszetlennek nevezhető kormányzati megszorítások fogják jó irányban befolyásolni a tudáskínálatot. Pontosan azért nem, mert ezeket nem előzte meg a bevonáson alapuló, sokoldalú, kiterjedt és demokratikus keretek közt folyó egyeztetés. A kommunikációhiányos kormányzati intézkedések már rövid távon is negatív hatást gyakorolnak a felsőoktatásra. A rövid távú katasztrófák helyett azonban egyelőre maradjunk a rövid távú hasznoknál.
A diákmozgalom pozitív hatásának egyik eleme, hogy a hallgatók már nemcsak az adminisztratív egyetemi rendszer vagy a „Mark my professor” weboldal által lehetővé tett (egyébként teljes mértékben jogos) névtelenségbe burkolózva mondják el a véleményüket az oktatóikról, hanem nyilvánosan, névvel és arccal. Az elmúlt napokban arról az intézetről is születettek nyílt kritikák, amelyen belül a Média és Kommunikáció Tanszék vezetőjeként én magam is dolgozom. Mint mondtam, örömmel tölt el a kommunikáció felpezsdülése, az általános kritikai hang megerősödése, és az, hogy válaszadás közben alkalom kínálkozik arra, hogy jól végiggondoljuk az érveket és ellenérveket. Az már kevésbé ad okot örömre, hogy a felhangzó kritika, amelyet most részletesebben vizsgálok, egy olyan pillanatban támadja az intézet vezetőjét, amikor ő az ELTE bölcsészkarán elkövetett HÖK-ös visszaélések kapcsán a hallgatók, és általában minden érintett bocsánatát kéri.
De essünk ezen túl, és nézzük a kritikát!
Bakó Bea szerint többek között ez az intézet felelős a szélsőjobboldali eszméknek az ELTE bölcsészkarán megfigyelhető terjedéséért. Meg kell, hogy mondjam, nem értem az érvelést: egyrészt Bakó szerint az intézet nem kínál „jobbközép, konzervatív elméleteket”, így a bizonytalankodó hallgatók „könnyen bedőlhetnek a populista szélsőjobb szólamoknak”. Másrészt az intézetben folyó politikai (liberális és baloldali) átnevelés következtében a fiatalok „később ezen a szűrőn keresztül szemlélik a közélet minden rezdülését”. Mindez azt jelenti, hogy az intézet a hallgatók egyik felét a szélsőjobb agymosásnak szolgáltatja ki, a másik felének agyát pedig maga mossa át a liberális vegyszerrel. Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetében diplomát szerzett fiatalok nem médiaguruként, hanem így vagy úgy, de zombiként ballagnak el, legalábbis Bakó Bea szerint. A szerző azonban nemcsak kritizál, de javaslattal is él, már ami a tananyagot illeti. Kiegyensúlyozottabb volna a kép, ha lehetne a hagyományos családmodellel, a kereszténységgel és a nemzeti identitással „kicsit is foglalkozni” az intézetben. Visszakérdezek: hogyan képzeli el Bakó Bea egyetemi szinten ezeket a „foglalkozásokat”? Nem lehet, hogy valami tragikus félreértés áldozata, amikor egyetemi órákon szeretné viszontlátni a kereszténységet? A tanszék, ahol Bakó Bea tanul, nemhogy a kereszténységgel, de a buddhizmussal és az iszlámmal sem „foglalkozik”, nem beszélve más vallásokról. Az itt dolgozó kutatók és hallgatóik kompetenciája „csak” a vallások médiabeli megjelenítésére terjed ki, arra viszont teljes mértékben. Ezzel tudunk és ezzel lehet nálunk „foglalkozni”. Nem mellesleg kérdem, vajon monitorozta-e Bakó Bea a médiát, hogy úgy mondjam, kereszténység tekintetében? Ha végigfuttatja szemét a mai Magyarország politikai és médiatérképén, akkor azt látja, hogy például a kereszténység közszolgálati médiareprezentációja megfelel annak, amilyen szerepet ez a vallás az alaptörvényben betölt: egyedüliként szerepel néven nevezve, „nemzetmegtartóként”, ellentétben más vallásokkal, melyeket az alaptörvény „becsül”, mint „különböző vallási hagyományokat”. A magyar tehát az uralkodó politikai elit számára elsősorban keresztény. Úgy tűnik tehát, hogy a kereszténység politikai és médiabeli képviseletére nem kell nagy erőfeszítéseket tenni, hiszen az létezik, mégpedig hegemón módon. Mégis, annak ellenére, hogy a kereszténység hegemón pozícióban van mind a médiában, mind pedig az (elméletben az egyháztól elválasztott, ám a gyakorlatban azzal összefonódó) politikában, a tanszék soha nem akadályozta meg, sőt kifejezetten bátorította azokat a kezdeményezéseket, amelyek mondjuk a kereszténységgel kapcsolatos diskurzust célozták. Egy hallgatónk a közelmúltban szervezett vitát az intézetben a Magyarországi Református Egyház 2012 karácsonyára készített társadalmi üzenetéről, ami, tekintve, hogy egy médiatermékről van szó, maximálisan számot tarthatott az intézet és azon belül a tanszék érdeklődésére. Maga György Péter volt az, aki a szervezőt bátorította és támogatta. Nem tudom, Bakó Bea logikájában az itt részt vevő hallgatók vajon mely áldozati csoportba tartoznak: szélsőjobboldaliak lesznek-e, avagy liberális métellyel átitatottak.
Adjunk teret, ismétlem újra Bakó Bea javaslatát, a cigányokról, melegekről és családon belüli erőszaknak kitett nőkről való beszéd mellett (kiemelés az eredetiben, mivel a szerző megengedő) a családnak és a kereszténységnek, valamint a nemzeti identitásnak. Őszintén, a legdurvábbnak Bakó Bea cikkében azt tartom, amikor sokallja az „elnyomott nőkkel” való törődést (persze a melegek, a romák és a gender-elméletek mellett), és hiányolja a családdal való foglalkozást. Újra és újra elolvasom ezeket a sorokat, és döbbenten ülök a tény fölött, hogy itt egy egyetemista beszél arról, hogy egy médiatanszéknek az elnyomott nők sorsának tárgyalása mellett helyet kellene szorítania a családról való beszédnek. Hogy továbblendüljek, csak a legelemibb ellentmondásra kérdezek rá: Bakó Bea szerint az „elnyomott nők” (vagy romák, melegek) tárgyalása egyben nem a család tárgyalása is? Ezek kizárják egymást? A magyar meleg, a keresztény cigány, vagy a családban élő jognélkülivé tett nő – ezek oximoronok? Mellesleg kedvünk szerint keverhetjük a jelzőket és jelzett szavakat: ellentmondás a magyar cigány? Ellentmondás a keresztény meleg? Ezek bizony valóságok, még ha Bakó Bea egymást kizárónak látja is őket. A család és a kommunikációoktatás kapcsán ismétlem a kereszténységgel kapcsolatban feltett kérdésemet: vajon milyen az a médiatanszék, ahol a családdal „foglalkoznak” az órákon? Milyen családra gondol Bakó Bea? A boldog családra? Tolsztoj óta tudjuk, hogy azok mindig ugyanolyanok, és szívemből mondom, hogy isten éltesse őket. A boldogtalanok viszont mindig máshogy boldogtalanok. És az ő esetükben sem maga a boldogtalanság az, amivel egy médiatanszéknek foglalkozni kell, hanem hogy kihallatszik-e a szenvedők hangja az ajtók mögül, és visszhangzik-e a médiában.
Egy médiatanszék, legyen bárhol a világon 2013-ban, elsősorban nem annak a közösségnek a hangját erősíti fel, amely amúgy is jól hallatszik, hanem azét kutatja, amelynek nincs hangja. A jó médiamunkás az én értelmezésemben a némákat képviseli, sőt megpróbál hangot adni nekik, hogy lehetőség szerint maguk beszéljenek. Utánanézett-e vajon Bakó Bea, kritikája kifejtését megelőzően, hogy néz ki a kommunikáció- és médiatudomány ELTÉ-n kívüli hazai és nemzetközi gyakorlata, valamint a kapcsolódó tananyag? Ha megtette volna, látta volna, hogy nincs semmi különlegesen elfogult vagy rendkívüli azokban a képzésekben, amelyek a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetben, azon belül a Média és Kommunikáció Tanszéken folynak. Nem teszünk mást, mint a modern kori társadalmat és kultúrát, valamint annak kommunikációval kapcsolatos aspektusait kutatjuk és tanítjuk. A modern kori kommunikáció- és médiatudományi tanszékek ideális esetben a jó és rossz médiagyakorlatok feltérképezésének, és legfőképpen a jó médiagyakorlatok tanításának a terepei: hogyan ábrázoljunk egyéneket és közösségeket, miként ne éljünk vissza a képükkel, de legfőképpen hogyan tegyük lehetővé számukra az önábrázolást, az önreprezentációt. Ha pedig a felvilágosodás eszméi szerint mindenkit megillet a nyilvános beszéd joga, tekintet nélkül a társadalomban elfoglalt helyére, a világ médiatanszékei már megalakulásuk óta szembesültek azzal (ha nem egyenesen ennek köszönhetik létüket), hogy nem elég a kutatás, annak politikailag tudatosan kell zajlania a hangtalan társadalmi csoportok érdekében. És bár nevezheti Bakó Bea liberálisnak a hegemón törekvéseknek való ellenszegülést, én azonban inkább emancipatívnak nevezném. Persze nem teszek úgy, mintha nem tudnám: Bakó Bea számára a család szűkebb fogalom, mint az én számomra. Míg ő férfiban, nőben és gyerekekben gondolja el a családot, én ennél jóval tágabban értem. És mivel Bakó Bea keresztény alapon megfogalmazott családfogalma határozza meg a magyar közszolgálati médiumok műsorkínálatát, és ez a családfogalom kerül bele nemsokára az alaptörvénybe, ezért azok, akik a család tágabb fogalma szerint értelmezik magukat, kiszorulnak, viselve ennek minden kulturális és jogi következményét. Újra megismétlem, amit fent már leírtam: a médiatanszék nem tesz mást, mint azokat a reprezentációs lehetőségeket tanítja, amelyekkel a nem-reprezentáltak is megjelenhetnek a társadalom médiaszínpadán.