Örömmel tölt el a diákmozgalom, és annak pozitív hatása az egyetemi és tágabb közéletre. A mozgalom az egyetemeken zajló kommunikáció már rövid távon is észlelhető felpezsdülésén túl hosszabb távon minden bizonnyal a felsőoktatás tudáskínálatának megváltozását is eredményezni fogja. Hangsúlyozom, nem az eszetlennek nevezhető kormányzati megszorítások fogják jó irányban befolyásolni a tudáskínálatot. Pontosan azért nem, mert ezeket nem előzte meg a bevonáson alapuló, sokoldalú, kiterjedt és demokratikus keretek közt folyó egyeztetés. A kommunikációhiányos kormányzati intézkedések már rövid távon is negatív hatást gyakorolnak a felsőoktatásra. A rövid távú katasztrófák helyett azonban egyelőre maradjunk a rövid távú hasznoknál.
A diákmozgalom pozitív hatásának egyik eleme, hogy a hallgatók már nemcsak az adminisztratív egyetemi rendszer vagy a „Mark my professor” weboldal által lehetővé tett (egyébként teljes mértékben jogos) névtelenségbe burkolózva mondják el a véleményüket az oktatóikról, hanem nyilvánosan, névvel és arccal. Az elmúlt napokban arról az intézetről is születettek nyílt kritikák, amelyen belül a Média és Kommunikáció Tanszék vezetőjeként én magam is dolgozom. Mint mondtam, örömmel tölt el a kommunikáció felpezsdülése, az általános kritikai hang megerősödése, és az, hogy válaszadás közben alkalom kínálkozik arra, hogy jól végiggondoljuk az érveket és ellenérveket. Az már kevésbé ad okot örömre, hogy a felhangzó kritika, amelyet most részletesebben vizsgálok, egy olyan pillanatban támadja az intézet vezetőjét, amikor ő az ELTE bölcsészkarán elkövetett HÖK-ös visszaélések kapcsán a hallgatók, és általában minden érintett bocsánatát kéri.
De essünk ezen túl, és nézzük a kritikát!
Bakó Bea szerint többek között ez az intézet felelős a szélsőjobboldali eszméknek az ELTE bölcsészkarán megfigyelhető terjedéséért. Meg kell, hogy mondjam, nem értem az érvelést: egyrészt Bakó szerint az intézet nem kínál „jobbközép, konzervatív elméleteket”, így a bizonytalankodó hallgatók „könnyen bedőlhetnek a populista szélsőjobb szólamoknak”. Másrészt az intézetben folyó politikai (liberális és baloldali) átnevelés következtében a fiatalok „később ezen a szűrőn keresztül szemlélik a közélet minden rezdülését”. Mindez azt jelenti, hogy az intézet a hallgatók egyik felét a szélsőjobb agymosásnak szolgáltatja ki, a másik felének agyát pedig maga mossa át a liberális vegyszerrel. Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetében diplomát szerzett fiatalok nem médiaguruként, hanem így vagy úgy, de zombiként ballagnak el, legalábbis Bakó Bea szerint. A szerző azonban nemcsak kritizál, de javaslattal is él, már ami a tananyagot illeti. Kiegyensúlyozottabb volna a kép, ha lehetne a hagyományos családmodellel, a kereszténységgel és a nemzeti identitással „kicsit is foglalkozni” az intézetben. Visszakérdezek: hogyan képzeli el Bakó Bea egyetemi szinten ezeket a „foglalkozásokat”? Nem lehet, hogy valami tragikus félreértés áldozata, amikor egyetemi órákon szeretné viszontlátni a kereszténységet? A tanszék, ahol Bakó Bea tanul, nemhogy a kereszténységgel, de a buddhizmussal és az iszlámmal sem „foglalkozik”, nem beszélve más vallásokról. Az itt dolgozó kutatók és hallgatóik kompetenciája „csak” a vallások médiabeli megjelenítésére terjed ki, arra viszont teljes mértékben. Ezzel tudunk és ezzel lehet nálunk „foglalkozni”. Nem mellesleg kérdem, vajon monitorozta-e Bakó Bea a médiát, hogy úgy mondjam, kereszténység tekintetében? Ha végigfuttatja szemét a mai Magyarország politikai és médiatérképén, akkor azt látja, hogy például a kereszténység közszolgálati médiareprezentációja megfelel annak, amilyen szerepet ez a vallás az alaptörvényben betölt: egyedüliként szerepel néven nevezve, „nemzetmegtartóként”, ellentétben más vallásokkal, melyeket az alaptörvény „becsül”, mint „különböző vallási hagyományokat”. A magyar tehát az uralkodó politikai elit számára elsősorban keresztény. Úgy tűnik tehát, hogy a kereszténység politikai és médiabeli képviseletére nem kell nagy erőfeszítéseket tenni, hiszen az létezik, mégpedig hegemón módon. Mégis, annak ellenére, hogy a kereszténység hegemón pozícióban van mind a médiában, mind pedig az (elméletben az egyháztól elválasztott, ám a gyakorlatban azzal összefonódó) politikában, a tanszék soha nem akadályozta meg, sőt kifejezetten bátorította azokat a kezdeményezéseket, amelyek mondjuk a kereszténységgel kapcsolatos diskurzust célozták. Egy hallgatónk a közelmúltban szervezett vitát az intézetben a Magyarországi Református Egyház 2012 karácsonyára készített társadalmi üzenetéről, ami, tekintve, hogy egy médiatermékről van szó, maximálisan számot tarthatott az intézet és azon belül a tanszék érdeklődésére. Maga György Péter volt az, aki a szervezőt bátorította és támogatta. Nem tudom, Bakó Bea logikájában az itt részt vevő hallgatók vajon mely áldozati csoportba tartoznak: szélsőjobboldaliak lesznek-e, avagy liberális métellyel átitatottak.